View Single Post
Sitat av Antimatter08 Vis innlegg
Når jeg sier "Alle", så mener jeg selvfølgelig, hvis de blir gitt muligheten.
Det være seg om sjefen i bedriften kan ta i mot en mill. uten frykt for å bli tatt, eller att sekretæren får en sydentur for å holde kjeft om det.
Oppsiktsvekkende mange nordmenn som stjeler fra jobben, og vi er så vidt meg bekjent høyt oppe på verdens "rankingen" i forsikringssvindel.
Alt sammen i ett land hvor de fleste fra før har så de klarer seg godt. Mye vill ha mer.
Vis hele sitatet...
Dill.

Å hevde at alle mennesker har potensiale til å bli forbrytere hvis kost/nytte-regnskapet tiltes tilstrekkelig virker kanskje opplagt for mange, men det finnes trivielle moteksempler: religiøse asketer ville være ett, men det finnes opplagt flere. For å utdype litt: En person som av religiøse årsaker anser et dydig liv som det eneste viktige og som med overlegg gir avkall på alt som er av penger og luksus har ingen motivasjon for å ta imot bestikkelser og veldig sterk motivasjon for å la det være. Ditt bombastiske utsagn må derfor modereres en smule. Videre: Dersom du skulle ha rett, og det faktisk fantes noe som hvem som helst ville la seg smøre med? Vel, at det foreligger et potensiale for å begå en forbrytelse er ikke det samme som at forbrytelsen har blitt begått. Jeg kan fint se for meg situasjoner der jeg kunne ha drept, voldtatt, plyndret og sågar lagt hele byer øde - for eksempel hvis jeg ble født i Mongolia i 1170 og vokste opp som en del av Djenghis Khans mongolske horde - men betyr det at jeg er en krigsforbryter fordi jeg rent hypotetisk kunne ha vært født på den andre siden av kloden for et millenium siden? Det blir for søkt.

Men hvis vi likevel aksepterer begge disse to heller spenstige påstandene - altså at alle har potensiale for å bli kriminelle og at potensiale er det samme som skyld - selv da blir utledningen din dødfødt, for vi er ute etter de konkrete moralske unntakene. Du kan ikke fordømme noen for å være mindre moralsk høyverdige enn andre hvis du rigger definisjonene dine slik at den vurderte parameter er integrert i den menneskelige natur. Det du skriver er med andre ord bare en innholdsløs suppe der du implisitt konkluderer med at rett og galt ikke finnes. Det er ikke fruktbart, spesielt ikke når utgangspunktet til trådstarter kan omformuleres til dette: "Hvilke aktører i Norge bryter aktivt norsk korrupsjonslovgivning i dag?"

Hva du måtte mene om den menneskelige natur og etikk er helt enkelt ikke relevant for problemstillingen.