View Single Post
Sitat av sprett Vis innlegg
Man vet aldri når demensen slår inn Var det L!saGiKktIlSkoleN*1337%, eller L!saGiKktilSkoleN*1337%...
Vis hele sitatet...
Ideelt sett skulle man kanskje bruke diceware for å være helt sikker på at ordene er helt tilfeldige, men meh. Godt nok er godt nok. La oss i vitenskapens navn og ære utføre et lite eksperiment! Jeg skal nå mekke ihop en meningsløs setning ved hjelp av noen tilfeldige bøker. Her er fremgangsmåten min:
  1. Plukk ut en bok fra hylla, åpne den på en tilfeldig side og velge et tilfeldig ord.
  2. Oversette ordet til norsk hvis boka er skrevet på et annet språk.
  3. Gjenta punkt 1 og 2 fem ganger.
  4. Sette de seks ordene sammen til en grammatisk koherent setning. Jeg kommer til å stokke om på ordene og fylle inn bindeord, samt endre endelser og bøyninger for å få det til å gå opp om nødvendig.
Her er selvsagt masse av den rene tilfeldigheten puristene ønsker seg vekk. Det vil for eksempel hjelpe en angriper mye å vite at jeg har mer realfaglig enn skjønnlitterært innhold i bokhylla mi. Store bøker blir letter valgt ut en små, og dette med tilfeldig side og valg av ord og slikt? Psykologene har sterke meninger om det. Likevel, la oss prøve! Det tok meg ett minutt og syv-og-tredve sekunder å koke ihop følgende passfrase med denne algoritmen: "rette parametre gir eksakte termsymboler og rene referansematriser". Det tar tid å skrive inn, men det er trivielt å huske den.

Og her kommer testen: Jeg gjentok øvelsen. Seks 'tilfeldige' ord fra de samme bøkene, bare små bokstaver. Selv om den er oversatt til norsk inneholder den ikke norske spesialtegn. Setningen er på totalt 59 tegn, mellomrommene inkludert. Den er grammatikalsk koherent, om enn meningsløs. Her, utført med python 3.5.3

Kode

In [2]: import hashlib
In [3]: m = hashlib.md5()
In [4]: m.update(S.encode('utf-8'))
In [5]: m.hexdigest()
Out[5]: 'fd49f2212b6bc9a632695477c72905e4'
Variabelen S inneholder frasen, den får dere ikke. Så! Er det noen av dere som greier å finne dette passfrasen?