View Single Post
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Jeg er komisk Vis innlegg
Jasså? Forklar gjerne hvordan vannkraft også er dårlig for miljøet.
Vis hele sitatet...
Vi har overføringskabler mot Europa. Vi er del av eit felles kraftmarked, enten du liker det eller ikkje.
Sitat av Jeg er komisk Vis innlegg
Det er ingen som er i mot bruk av grønn energi. Men olje kommer til å være like viktig som i dag om 50 år, så for Norge vil det være skandaløst å kutte oljeproduksjonen.
Vis hele sitatet...
Om olje er like viktig om femti år, vil vi ha monumentale utfordringer med hundrevis av millioner som har flykta frå områder som er sterkt plaga av årlege hetebølger og tørke. Vi ser konturane av tørke og hetebølger.
Sitat av Jeg er komisk Vis innlegg
Dog står du og alle miljøfanatikerne fritt til å montere solcellepanel på husene deres. Bilbatteriene er forresten ikke særlig mer miljøvennlig enn bensin.
Vis hele sitatet...
Det er relativt mange studier som påpeiker at i livsløpanalyse har batteribiler lågare energibruk (og lågare utslepp) enn bensinbiler. Du kan t.d. ta utgangspunkt i denne gjennomgangen frå faktisk.no.

Solcellepanel på hus er forøvrig lønnsomt - sjølv i Noreg. Det betaler seg stortsett sjølv i løpet av 5-6 år, og gir tilbake meir energi enn du putter inn i produksjonen av panela. I andre delar av verda er åpenbart regnestykket mykje meir gunstig.
Sitat av Jeg er komisk Vis innlegg
Nei, argumentasjonen min er at et bilfritt Oslo ikke vil redde jorda. Eller å bruke samme handlenett hele livet. Steng fjordene våre for cruiseskip så gjør det langt mer for miljøet enn at du og jeg skal bruke 3x så lang tid til jobb. Men da påvirker det plutselig AS Norge, og ikke kun nordmenn, så det må vi nok se langt etter!
Vis hele sitatet...
Her konstruerer du ein stråmann. Det er ingen som har påstått at bilfritt Oslo redder jorda (tvert imot er hovudsakleg svevestøv og lokal forureining argumentasjonen for det), eller at plastposer er heile problemet.

Om du derimot hadde opna augene dine, så hadde du gjerne fått med deg at MDG, som vel går inn for bilfritt Oslo, systematisk går inn for å redusere utslepp, sjølv om det går utover økonomien på kort sikt. MDG har lenge argumentert for å slutte oljeleiting i Nordsjøen, som vil ramme økonomien.