View Single Post
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Det er absolutt ikke ny informasjon, min egen hypotese på fenomenet er infantilt opprør i en kombinasjon med et rekrutteringsorgan som er særdeles flinke på det de driver med. At de har omtrent uante mengder finansiering fra rike saudier hjelper på det og.
Vis hele sitatet...
Rike saudier med tilgang på utdannelse - Osama Bin Laden var f.eks utdannet ingeniør og ingen slumdust uten grunnskole. De som finansierer terroren er heller ikke lavt utdannede. Hele unnskyldningen med lavt utdanningsnivå som grunnlag for terror er med andre ord rett og slett ikke holdbart, vi må se andre steder.


Sitat av Dodecha Vis innlegg
De er jo det, hver bidrige dag, enda mer enn oss, for endel av de føler terroren nærere på kroppen en noen av oss kan forestille oss. Hvor du har det fra at Muslimer ikke er forbannet på ekstremister som forpester bildet av Islam aner jeg ikke, for virkeligheten er stikk motsatt.
Vis hele sitatet...
Deres kritikk går på "dette er ikke Islam" i lenken din når jeg skumleser(og har sett ellers i norske kronikker), og dette er litt av problemet som skaper deres eget skille. Det er ingen vilje til reform fordi det er noe fundamentalt galt, de bare sier "se hvordan jeg plukker sitater, du gjør det feil!" som så jihadister svarer på ved å sende utsagnet i retur. Det hele er en farse av kritikk til egen doktrine, eller heller mangel på det.


Sitat av Dodecha Vis innlegg
Vi lever i den rette tiden, du kunne sagt det samme om de andre religionene avhengig av hvilken periode av menneskehistorien vi var i.
Vis hele sitatet...
Ja, nettopp, og det betyr at kristendommen har hatt samme periode - men gjennomgikk reformer innad fordi majoriteten presset det gjennom toppen. Vi ser det fortsatt pågår i den katolske kirke. Dens medlemmer sier ikke "dette er ikke min kristendom!" og lukker dagens kritikkspalte - de kritiserer de dårlige ideene innad i doktrinene og får fremgang. Det er dette jeg etterlyser istedenfor å unnskylde seg med at noen feilsiterer og følgelig ikke har noe med boken de siterer å gjøre. Kristendommen er fortsatt ingen god idé, og har mer enn nok av problemer jeg påpeker i andre tråder, men med dens reformer er den mindre dårlig enn en som til dags dato fordrer kapping av hoder og flere hundre tusen på verdensbasis følger dette.