View Single Post
Jeg tror isolert sett at søsken er en fordel, men det er bare ett av flere hensyn å ta. Det er for eksempel også en fordel å ha foreldre som har økonomi og overskudd til å ta seg av deg. Det sagt, så har det med overskudd vs oppgaver en tendens til å balansere seg etterhvert, så med mindre du er syk eller virkelig på felgen så tipper jeg det går seg til. Som flere har nevnt så er det noen ting som er enklere for foreldre med å ha to barn også, særlig om de er så tette at de har godt selskap av hverandre. Mindre behov for å legge opp dagen din etter dem hele tiden.

Men omsorgssvikt er det definitivt ikke. Det man har er det man er vant med, og barn kan trives i mange typer familiekonstellasjoner. Som voksen kan det derimot være ensomt å ikke ha søsken, f eks når man skal ta seg av gamle foreldre som kan være et belastende ansvar å takle aleine. Forblir man enslig og barnløs, som mange blir, har man også null familie når foreldrene legger inn årene. Det ville veid tyngre for meg enn selve oppveksten som enebarn, hvis jeg skulle vurdere dette for mitt barn.