Tråd: Hjemmeran
View Single Post
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Med narkotika så vil det alltid finnes et marked så lenge det er etterspørsel. Å det vil det fremdeles være selv om vi ganger straffene med ti.
Vis hele sitatet...
Og det er likegyldig om dette markedet er kjempestort eller bare vante-gamle narkomane? At det finnes et "marked" er for min del ikke så interessant som størrelsen på dette markedet. Jeg mener det er klart at strenge straffer lykkes i å redusere vesentlig størrelsen på markedet. At man ikke klarer utrydde noe helt 100% er for meg ikke et argument for at vesentlig reduksjon ikke bør jobbes for.


Sitat av legalize_it Vis innlegg
Med ran og liknende så er det begrensa hva man tør å risikere for en viss sum.
Vis hele sitatet...
Hvorfor er dette plutselig annerledes enn omsetning av narkotika? I begge tilfeller får en verdier på en måte som klart er ulovlig. I det ene (narkotika) mener du at straffer ikke vil fjerne problemet, mens her mener du at straffene gjør at man ønsker risikere mindre og lar vær.

Jeg tror ikke at ranere som binder opp personer og lager knivportrett i ansiktet deres har en rasjonell avveining av straff, risiko og fortjeneste i hodet.

Som generell kommentar ser vi ikke at land med de strengeste straffene lykkes vesentlig bedre enn de med lave straffer.
Sist endret av Kinseek; 18. september 2010 kl. 16:44.