View Single Post
Sitat av Relevant Vis innlegg
Hvor fikk du det fra? Dersom du blir med en gammel nepalsk guide for 10.000,- som var oppi der en gang på 90 tallet fordi ''guiden'' trenger penger til å nedbetale huslånet sitt, vil jeg si at sjansen for å dø er svært mye høyere. Og det er ikke alle som har en test på fysiske krav heller. Sjansen for å dø, er heller ikke kun å måle i prosentvis. En u-trent klatrer vil ha mye høyere døds-sannsynlighet en hva en godt trent vil ha. Psyken spiller ingen rolle da det kommer til de fysiske testene, og dette er også med på å bestemme hvor stor prosent det er for dødsfall. Dersom man skal regne prosenter må man også ta under betrakning hvordan været er på vei opp, snøforholdene etc.. Fremdeles, så kan du heller ikke si at 3,33% sjanse for dødsfall per person ikke er høyt.
Vis hele sitatet...
Innlegget mitt var ikke satt som en risikoanalyse for TS spesielt. Ser jeg skrev OP i det innlegget, men det betyr vel egentlig det samme. Jeg mente dette som ett generelt mattestykke på hvor mange prosent av klatrerne dør (etter kildene jeg fant), bare for å sette det i perspektiv.

Som jeg sa må jo også TS ha den gjennomsnittlige fysiske formen som disse klatrerne har. Hvor god form det vil si har jeg ikke snøring på. Har bare klatret i en klatrevegg ett par ganger, så noe mer tørr jeg ikke å komme med.

Etter min erfaring er det mange (samt uvitende) som har en tendens til å blåse opp risikoen ved å klatre Mt. Everest veldig mye. Sikkert fordi det er verdens høyeste fjell. Er flere fjell som er regnet som betraktelig vanskeligere å bestige. (Merk: Risikoen er ikke så ekstrem stor som mange skal ha det til."). Nå kan jo ordet "ekstrem" variere på skalaen fra person til person.
Sist endret av Lacertosus; 11. september 2014 kl. 20:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.