View Single Post
Igjen, bilkøen er ikke noe som opplever verden i seg selv, så jeg synes det blir en håpløs sammenligning. Men vi kommer ikke lengre på det tydeligvis.

Regna med du visste hva en zombie var, men utifra det du skrev i det forrige innlegget ble jeg i tvil.

Det er heller ikke snakk om å tro at andre ikke har qualia, vi snakker jo kun om en filosofisk mulighet.

Og igjen, det at vi opplever noe er jo bevis nok til at vi har qualia.

Når du snakker om et "spøkelse" som "drar i spaker" er jo det en avsporing. Da er du inne på om vi har fri vilje eller ikke, og det er jo ikke det vi diskuterer.

Men ja, jeg tror på dualisme. Eventuelt et paradigme som snur den klassiske monismen på hodet. At bevissthet kan være alt som er, og materie er en illusjonen, ikke qualia.

Molekyler, eller atomer eller sub-atomære partikler for den saks skyld, er jo absolutt relevant her. Prøv å se det fra vår vinkel for en gangs skyld. Når atomene står i en spesiell posisjon, så finnes det noe som er fundamentalt forskjellig enn materie, nemlig qualia, hvordan i all verden kan du ikke synes det er mystisk? Vet ikke om vi kommer noe lengre vei med dette.

Ja, nettopp derfor mener jeg vi mangler et ordentlig begrep for dette på norsk. Bevissthet kan bety så mangt. På engelsk har man sentience, på latin qualia. La oss bruke qualia fra nå. Menneskelig qualia? Hva skal det bety? Enten så har et vesen qualia, eller ikke.