View Single Post
En bilkø er kun et konsept man ser utenifra. Bilkøen opplever ikke verden subjektivt, og blir dermed ikke et mysterium.

Du misforstår, vi snakker ikke om zombier som på film, men filosofiske zombier, en person som virker bevisst, men som egentlig ikke har bevissthet. Så lenge man har bevissthet selv kan man derfor være 100% sikker på at man selv ikke er en zombie, men man kan aldri være sikker med andre mennesker.

Jo, jeg mener bevissthet eksisterer uavhengig av hjernen. Og jeg tror ikke hjernen skaper bevissthet slik bukspyttkjertelen skaper insulin.

Er du enig i at bevisstheten (som vi snakker om her, altså qualia) må ha kommet på et tidspunkt eller ikke? Svaret ditt ser ut til å si begge deler. Og siden du mener din forklaringsmodell gir mening, nøyaktig hva gjorde at når molekylene satt seg i rett formasjon, så oppsto qualia for første gang? Du må vel være enig i at det er veldig mystisk?

Og den siste delen av innlegget ditt, hva i all verden? Dette er jo problemet meg og Kråkelefse har skrevet om hele tiden, du ser qualia kun fra et utvendig perspektiv. Det er nesten så en skulle trodd at du selv var en filosofisk zombie, som Kråkelefse tullet om tidligere.
Mener du at en kalkulator også har qualia?