View Single Post
Okay, dette er på vei til å bli ganske tullete, på tide med en liten opprydding.

Jo, påstanden om at bevissthet er en illusjon dekker subjektiv opplevelse av den, eller qualia, illusjonen er at det er en enhet å oppleve, en slags klinkekule av en kjerne eller et Cartesisk ego, fast, udelelig og i enkeltes syn uforanderlig. At det skal være en slik kjerne har ingen basis annet enn i synsing, basert på oppvekst i en kultur hvor det er bevissthetsbildet som blir presentert og selvfølgelig akseptert av de fleste, Kråkeledse og Cityofdreams tydeligvis inkludert.
Jeg forstår veldig godt hvor tankene dere presenterer kommer fra, jeg har tenkt dem selv tidligere. Problemet ligger ikke i at ordet bevissthet blir brukt ulikt av forskjellige i tråden her, fri vilje ble nevnt som en av attributene bevissthet ofte blir ilagt.

Hva er det som er klar over at bevissthet er en illusjon? Dette er bare vanskelig å forstå dersom man skaper et skille mellom det som blir forstått, og den som forstår, det er ingen "observatør" som opplever at bevissthet er en illusjon; poenget mitt har hele veien vært, og er fortsatt at observatøren er illusjonen. Ikke noe behov for alvestøv, eller et dualistisk verdenssyn.

Men hvordan kan dette ha seg? Jeg opplever jo ting, når jeg kikker ut av vinduet er det ikke bare lys som treffer en netthinne fulgt av masse nevrongreier, jeg ser jo!
At alt det foregår i en kropp, og at det er noen som ser som følge av det, er illusjonen: det som foregår er å se, det trenger ikke være en uavhengig observatør som opplever det som foregår med kroppen; du er kroppen.

Å skape et skille mellom seg selv og verden på den måten du beskriver og forsvarer er en veldig ugunstig måte å oppleve verden på, fra personlig erfaring kan jeg si at det skaper en ensomhet ingenting engang prinsipielt kan gjøre noe med; heldigvis er det ingenting som tilsier at det er tingenes tilstand.

Om det er noe du fortsatt føler jeg ikke har tatt tak i prøv å formulér det så nøyaktig som mulig slik at færre antakelser om hva du mener må bli gjort for å svare, det gjør det tungvindt å lese, og å skrive. Hittil er det gitt en kort beskrivelse av hva bevissthet er, ikke er og hvordan det trolig har oppstått. Qualia har ikke på noe punkt vært ignorert eller utelatt.