View Single Post
Sitat av Kråkelefse Vis innlegg
Nei, for meg er det bare én ting som er bevissthet. Jeg skiller ikke mellom "to typer". For deg så er det tydeligvis også bare en ting. Men en annen ting. Vi bruker ordet ulikt, det alene er ikke bevis for at det er jeg som bruker det feil. Mitt inntrykk var at jeg hadde samme bruk av ordet som trådstarter, mens du hadde en annen bruk, og ga dermed et svar som ikke svarte på spørsmålet sånn det var ment.

Det at du trekker inn "jeg tenker altså er jeg" viser hvor lite du svarer på spørsmålet. Tenkning og bevissthet er ikke det samme. Bevissthet er det som er igjen når du tar bort tenkningen.
Vis hele sitatet...
Idéen om at en datamaskin ikke kan ha bevissthet er tuftet på et urimelig premiss. For å sette det litt på spissen - hva om vi finner en måte å lage hjerneceller på, og la disse gro sammnen til en hjerne - vil ikke denne hjernen kunne bli bevisst? Vi kan så begynne å modifisere den, legge til andre materialer, celletyper - og komponenter. På ett eller annet tidspunkt blir den en datamaskin uten nevneverdige biologiske komponenter, men når slutter den å være bevisst? Kan du argumentere for at du selv er bevisst, sånn egentlig? Du tenker, men er også underlagt instinkter, den forståelse av verden dine sanser gir deg.
Dersom du ikke innfører en magisk sjel, så må man også akseptere at kunstig intelligens - og bevissthet! - er et spørsmål om teknologi, ingenting annet.

Et litt humoristisk sleivspark i debatten;
http://dresdencodak.com/2009/05/15/a...ianism-repost/