View Single Post
Mye vane jo!
Nå er ikke jeg pappa selv, men jeg har en del erfaring med voldtekt av sanseapparatet, for å si det slik. Så det jeg kommer med, har jo ikke noe med bleieskift å gjøre, men har noe relevanse allikevel.

Kan jo begynne med da jeg gikk på landbruksskolen. Da var det 3 praksisdager i uka om sommer, høst og vår, så var det 2 i uka om vinteren. Noen av disse praksisdagene var da i fjøset, der vi begynte 05:30 om morgenen.
Jeg har vokst opp med griser, men lukten av kuskit var jeg ikke vandt med. I et fjøs ligger ofte eimen tung, der var ikke unntaket. Men det var håndterbart. Så etter foring og møkkskraping, så var det melking. Jeg kjente da en helt spesiell lukt av melk, som var stedvis halvblandet med kuskit. Den lukta var alt annet enn behagelig. Oppe i dette, så ble det brukt jurkrem fra AlfaLaval med japansk peppermynteolje i. Da ble det en salig blanding av luktene kuskit (møkkjelleren lå rett under fjøset og hadde maaaaange tusen liter skit). melk og mynte, noe som gjorde meg kvalm. Men kvalmen gikk over. Jeg har jobbet i fjøs flere år etter det. Der jeg dro ut en morkake, som hadde ligget å gjæret inne i kua i to uker. Det ga jo en viss aroma, og visse synsinntrykk. Liggesår mellom jur og lår, som også gir en viss aroma. Rensket en tårnsilo, som det lå siloklumper og fløyt i silopressaft fra i fjor. Dette hadde da ligget og gjæret et par måneder i godværet. Det luktet nesten kadaver av meg og mine klær lenge etterpå. Ei rotte som ble levende begravd i havre i en kornbinge. Fant det ut, når vi tømte kornbingen. Den var pill rotten, og det samme var havren innen 0,5 m. Du skulle ha kjent den lukta!
Kan også nevne et hestekadaver, som jeg kjørte vekk. Det hadde ligget i en tilhenger noen dager, og var nesten oppblåst som en ballong. Det ga litt aroma. Har ellers en kattepus, som kan gjøre fra seg på gulvet en gang i blant. Først så brøt jeg meg, men det gjør meg ikke noe nå.

Så jo, jeg tror jeg vet hva jeg snakker om, når jeg sier det er en vanesak.