View Single Post
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Nei altså det er politiets oppgave å kunne bevise sin påstand om at det er hans. Det må en grundig etterforskning til, og i en bil er det jo sant at kan ha mange passasjerer. I et hjem er det litt mer sånn "njæ det er jo bare du som har nøkkel hit og en venn har sannsynligvis ikke klart å gå inn på soverommet ditt og gjemt hasj i skapet ditt uten at du visste det, og vi fant dine fingeravtrykk på". Han kan ikke dømmes for omsetning eller noe av å bare ha det i bilen, i værste fall blir han dømt for transport, men her må forsvarer inn å angripe anklager. Hvem sitt DNA er på bagen, og er det andre bevis som elektroniske spor som viser at han kjente til bagen og innholdet. Ikke sant? Uansett vil de finne kompisens DNA på bagen og da sår det tvil om bagen er trådstarter sin. Så lenge retten lurer tja kan det være sant at en kompis glemte den i fylla, så kan han ikke dømmes. Dom skal kun settes når det ikke er noen som helst tvil. Det som kan komme ut av å navngi kompisen, selvom kompisen nekter, er at de gjennomfører razzia hos han for å finne andre bevis som knytter han til saken, blandt annet beslag og gjennomgang av telefonen hans, og evn se via basestasjoner om han har forflyttet seg samme sted samme tid som trådstarter. Alt handler om beviser. I værste fall dømmes trådstarter for medvirkning til transport, er ikke sikkert han går fri. Men er han ustraffet er det stor sjanse for at han får en betinget dom som i praksis betyr å gå fri, så lenge han ikke utfører ny kriminalitet da.

Håper du har fått deg en lærepenge nå ts om å ikke henge med kriminelle om du ikke vil havne i problemer. Det er mange som er uskyldig dømt fordi de var på feil sted til feil tid.
Vis hele sitatet...

Jeg vet ikke om det bærer noen frukter at vi fortsetter å diskutere akkurat dette, men å tro at det blir veldig vanskelig for politiet å få ham dømt for etter eller annet når han ble fersket med 2 kilo hasj i bilen er i beste fall naivt. Hva de klarer å få ham dømt på vil jo tiden vise. Men mannen trenger jo en advokat. Og han trenger juridisk bistand nå, FØR han går i avhør og prater seg skikkelig fast.

Det er jo også litt tullete av både meg og deg og diskutere evt. beviser. For hva vi mener betyr jo null. Det er retten som avgjør. Og fakta idag er at ts ble fersket med 2 kilo hasj. For å ha beste sjanser til å komme ut av dette uten for stort tap på alle tenkelige måter er advokat veien å gå. Alt annet er lottospill med egen fremtid og rulleblad.

Nei en betinget dom er på ingen måter å "gå fri". Det betyr at han slipper soning i fengselfengsel. Men hans planer, drømmer og håp vil for lang tid fremover måtte justeres i forhold til at han er straffedømt og kriminell. Selv med en betinget dom er han narkodømt. Soning er vel uansett det største problemet, enten det er noen måneder i fengsel, fotlenke eller betinget dom. Det er ALT som evt. følger dommen som er virkelig kjipt. En dom er ikke verdens undergang, men det vil lukke noen dører for fremtiden. Det er likevel mulig å leve et fullverdig liv uansett utfall i denne saken.

Sitat av DemographicXX14 Vis innlegg
Sorry, trykka på synonymt

Jeg er ganske så sikker på at jeg kommer til å bli dømt for dette, til tross for at jeg ikke hadde noe med det å gjøre, dersom han ikke vil ta skylda. Det var det advokaten min sa i dag tidlig.

Jeg er bare sur på han, og vet ikke helt hva jeg skal gjøre noe. Å bli politi anmeldt for noe jeg ikke har gjort er skikkelig dritt og ødelegger fremtiden min.

Vurderer nå å snakke med dealeren og be han om å gi han ekstra hasj (som jeg skal betale) og så ringe politiet på han.
Vis hele sitatet...

Huff det er jo akkurat slike ting du må prate med advokaten din om. Nå må du ikke gjøre noen ting i affekt bare fordi kompisen din er drittsekk og nekter i ta skylden. Da graver du deg kanskje ennå mer ned i det hullet du sitter i nå.

Veldig bra at du har vært hos advokat. Bruk den mannen for alt han er verdt fremover. Ikke gjør noe i denne saken uten å snakke med advokaten først. Inkludert planer om hevn, eller planting av stoff eller å forsøke å få ham tatt i razzia.

Om du feks er under span og politiet finner ut at du har kontakt også med bakmenn så blir det brått ennå vanskeligere for deg å komme deg ut av dette.
Sist endret av _abc_; 17. april 2020 kl. 18:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.