View Single Post
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg er for at ungdommen skal skjønne alvoret i kriminalitet og ikke glorifisere det, men det her er ekstrem overdrivelse. Kjempeknipe, masse problemer, narkogjeld, knivstikka i magen osv.. Nei as. Om det er sant at han ikke har rørt bagen eller vært innblanda så kan han ikke dømmes for en dritt. Gjelda er det den fulle kompisen som står for, det er han sitt stæsj og han som mista det, kunne like gjerne vært en fremmed kar sin bil enn en venns bil. Ja hvis han sier navnene til de som kompisen fikk bagen av, da kan det hende han risikerer knivstikking når han tyster på en av de store gutta, men å si det som det er i denne saken og kun nevne kompisen sin, ja det blir uvennskap, kanskje juling, men trolig ikke. Da er kompisen allerede i knipe og nytter ikke banke noen og true og ende opp med enda høyere straff. Og som sagt, han behøver ikke engang si navnet på kompisen, det holder å si at det er en annen unavngitt. Det er politiets oppgave å etterforske saken og finne bevis for at bagen er trådstarter sin og at han visste hva han hadde i bilen. Så lenge disse bevisene ikke finnes kan han ikke bli dømt. To kilo er heller ikke "såpass mye", det er småtterier, og man har rett på gratis advokat uansett inntekt i alle straffesaker der politiet står for anmeldelsen, som i dette tilfelle. Virker ikke som du har så mye peil på det du skriver om.
Vis hele sitatet...

Sålenge kompisen nekter, noe det jo virker som han kommer til å gjøre. Så hvorfor i alle dager tror du at ts vil gå fri om han kommer med samme historie som står skrevet her?

Om det var så enkelt ville jo nesten ingen dømmes for besittelse. Da kunne de bare sagt, "det ekke mitt" og slengt ut et random navn på en de vet om.

Hovedproblemet med å si noe som helst uten advokat tilstede og uten å ha fått råd fra en med juridisk kompetanse er jo at han risikerer straff, og at kompisen kan gå fri.

Om kompisen nekter all skyld og nekter for å ha noe med baggen å gjøre, og razzia hos kompisen ikke gir resultat, da blir ts dømt. Det er for stor mengde til at politiet bare henlegger saken. Noen skal få svi vil det tenke, og ts var mannen de fersket med baggen i sin besittelse.

Evt. andre problemer, det er jo også utenfor ts sin kontroll. Det kommer an på paranoiaen til kompisen hans, eller hvilken historie han serverer til sine bakmenn. Vi ser jo at kompisen ikke har til hensikt å ta ansvar og melde seg eller tilkjennegi seg som gjerningsmann.

Da er det ikke veldig far out å tenke at den historien han vil servere sine bakmenn mtp på tapet av hasjen og dermed penger og kanskje også penger til bakmennene vil være i hans favør. Eller tror du at alle kriminelle alltid tar veloverveide valg, nøye vurdert for og imot og alltid i nykter tilstand?

At jeg lang på "kniv i magen" var jo bare et worst case scenario. Samme med at ts kan bli ansvarlig for tapet av de 2 kiloene. Det vet man ikke. Men at noen som blir tatt, dømt osv tidligere plutselig har fått narkogjeld å svare for i tillegg - uavhengig av om det var dem som faktisk var årsaken til tapet eller om de var involvert er vel heller ikke ukjent eller umulig.

Jeg prøvde så godt jeg kunne å svare med litt motvekt til alle de i tråden som mener og tror at ts vil gå 100% fri straks han gir politiet navnet på kompisen. For at ts går helt fri, det har jeg svært dårlig tro på. For at det skal skje så må nesten kompisen innrømme skyld. Og hadde kompisen vært en real kar så hadde han jo i løpet av alle disse månedene som har gått meldt seg selv til politiet.

Uansett, rusede folk gjøre dumme ting. Og vi vet kompisen ikke har full kontroll på sitt rusbruk utifra tråden. Hvordan dette vil ende for ts om han bare slenger ut navnet på kompisen i avhøret vet hverken jeg eller du.