View Single Post
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Ja, eg er klar over at personbiltrafikken ikkje er heile transportsektoren. Difor vert det jobba med andre tiltak innan transportsektoren og, som t.d. reduksjon i skipsfarten, elektriske lastebilar også viare.
Vis hele sitatet...
Det er selvsagt flott at det jobbes med det. For min del snakker jeg i alle fall om personbiltrafikk når det kommer til bompenger.

Kor usosial er den? Det er ikkje dei fattigaste som køyrer bil, det er frå middelklassen og oppover. Og som sagt; om alle var rasjonelle aktører hadde ikkje det vore behov for bompenger. Om brorparten av dei som frakta seg og matpakken til jobb, hadde teke t-banen hadde ikkje det vore behov for bompengane.
Vis hele sitatet...
Noe kan da utmerket godt være usosialt selv om det ikke rammer de aller fattigste, jeg skjønner ikke at det poenget dras fram hele tiden. Det er en avledningsmanøver. Det er en flat ekstraskatt, størrelse avhengig av bosted men for mange er den betydelig - det er per definisjon usosialt. Det er mange med langt under medianinntekt som både har, trenger og får enklere og rikere liv ved å ha bil. At det finnes folk som sliter enda mer er da ikke et argument for at enda færre skal ha råd til å eie og bruke bil.

Rasjonalitet når det kommer til menneskelig adferd er subjektivt. Det at folk opptrer irrasjonelt i forhold til et eller annet eksternt mål her er ikke et argument mot at effekten av bompenger som klimatiltak er marginal.

Kombinasjonen av at du ikke forholder deg til mine påstander om at klimaeffekten er marginal og at du underkjenner en åpenbar usosial effekt resulterer i at du slipper til å ta stilling til om bompenger slik det brukes nå er et rimelig virkemiddel. Det føles som om du er i ferd med å grave en skyttergrav.