View Single Post
Jeg er enig, det er hinsides at det er høy bompengepris som får krisestatus i regjeringa. Som om det er det største problemet vi har.. Snakk om bortskjemte høyrepolitikere som får alt annet servert med gullskje. Og som Tybring-Gjedde i Frp var så redd for; at han måtte bære en vase fra Glasmagasinet i Oslo sentrum i sekken hjem istedet for å kunne legge den i bilen. Da har man det godt om det er det største problemet man er rammet av!

Jeg ser absolutt problemet med at økte bompengepriser og flere bommer kan gjøre det vanskeligere for mange å komme seg rundt, til og fra jobb, til og fra å hente unger osv, men derfor må kollektivtilbudet bedres og bli billigere så det blir mer naturlig for folk å ta kollektivt. Personer med foreksempel funksjonsnedsettelser må få bedre plass på kollektivtransport og det går også an å gi enkelte grupper tillatelse til å bruke bil om det skulle bli sånn at noen områder skal være så nært som mulig bilfrie. Bilfritt sentrum som det snakkes om vil nok aldri bli helt bilfritt, vareleveringer, spesialtransport, folk med funksjonsproblemer som ikke kan ta kollektivt osv kan få tillatelse så det ikke fører til at folk ikke får kommet seg fra a til b. Resten kan lære seg å ta buss bare de gidder.
Dette er jo først og fremst snakk om i storbyene, ikke ute i de små distriktene hvor bussen til butikken to mil unna bare går fire ganger om dagen, så det blir ikke et saklig argument å trekke disse stedene inn i debatten, da disse, såvidt jeg har fått med meg hvertfall, ikke blir ramma sånn som f.eks innbyggerne i Oslo, som har masser av kollektivtilbud.

Det største og egentlig eneste problemet jeg ser med økte bompengepriser og flere bomringer er at det går negativt ut over de som allerede har dårlig råd, eksempelvis uføre eller store familier, som gjerne er avhengig av bil. Dette kan løses ved å øke stønadssatsene til disse gruppene.

Miljøet er faktisk den viktigste saken for landet nå, og globalt, og det har begynt å gå ordentlig opp for meg i det siste. Som forskerne sier må det drastiske endringer til for at jorda og menneskeheten skal bestå slik vi kjenner den, og det raskt. Fortsetter vi på samme måten i ti år til er det for seint og det skal vi ta alvorlig, ikke bare tenke at vi har det så greit nå så det er ikke så farlig. Klart, mindre biler kan ikke alene løse problemet men hjelper MYE (mener å ha lest det er 50% av de ødeleggende utslippene som er fra biler). Så må andre tiltak som reguleringer på utslipp og produksjonsmåter på fabrikker inn i det globale bildet, og forbud mot produksjon av for eksempel plast. Den plasten vi har må resirkuleres i høyere grad.

Ja, det krever litt omlegginger av driftsmåter og prioriteringer, og kustus for å bryte vaner, men så ille og vanskelig er det ikke. Det må til. Klimasaken må bli tatt mye mer seriøst av alle carefacene som jeg selv var før og alle må ta mere ansvar og samarbeide med hverandre og jorda før det er for seint.

Å ivareta naturfloraen syns jeg er viktig, det går jo ut over økokulturen og potensielt næringskjeden, så vindmøller er jeg ikke helt for, men jeg kan ikke nok om den saken til å kunne fastslå at jeg er helt i mot det heller.
Sist endret av celtseus; 26. august 2019 kl. 15:33.