View Single Post
Sitat av Neptunia Vis innlegg
Jeg kan også si at å fokusere på å bandasjere konsekvenser isteden for årsaker er idiotisk og du er implisitt en idiot, men det blir for barnslig.


At folk har forskjellig utgangspunkt i livet er ikke en altomfattende unnskyldning for alle videre handlinger i livet, og å skulle lage spesielle regler for alle og enhvers livsvilkår er enda mer urealistisk.
Vis hele sitatet...
Har aldri sagt at en skal bandasjere konsekvensen istedet for å motvirke at skaden skjer i utgangspunktet, i min mening er et humant samfunn nødt til å gjøre det det kan for individet både før en eventuell skade skjer samt etterpå.

Har videre aldri sagt at det skal lages spesielle regler, men med basis i utviklingspyskologien er det åpenbart at miljø har enormt mye å si for hvordan et individ får det senere i livet. Om en for eksempel ser til statistikken er den største indikatoren på at et barn kommer til å bli psykisk syk at foreldrene også er det. Det kan selvfølgelig delvis forklares gjennom gener men mye kommer også som følge av hvilket oppvekstmiljø disse foreldrene gir barna.

Ergo er det slik jeg ser det at folk kommer fra forskjellige miljø faktisk en altomfattende delvis unnskyldning for deres handlinger senere i livet.