View Single Post
Sitat av punitiveduty Vis innlegg
Tok en kjapp tur innom Komplett. Der kan man bestille følgende deler til en PC:

-Hovedkort
-Minnebrikker
-Prosessorer
-Skjermkort
-Casemods
-Kabinetter
-Lydkort
-Strømforsyning
-Vifter/kjøling/vannkjøling
-Lagring
-Nettverk

Jeg skal ut på nettet og lete etter guider for selvbygg. Har noen av dere ei fin bygge-liste, så håper jeg dere kan dele den. Det jeg blir mest usikker av er strømforsyning og kjøling.
PS. Den første PCen jeg bygget hadde 4 Mhz prosessor....
Vis hele sitatet...
Det trenger ikke være så vanskelig å bygge en PC på egenhånd - jeg anbefaler deg å søke litt på youtube om hvordan du setter sammen en PC dersom du ønsker å gjøre det selv. Du kan stryke lydkort og nettverk (med mindre du ønsker wifi på stasjonær) fra lista, da dette er inkludert i hovedkortet.

Det du kanskje burde være mest obs på når du skal sette sammen disse tingene selv er CPU'en og kjøleren. Det er viktig at du setter inn prosessoren riktig, da pins osv kan bøye seg og bli ødelagt om du gjør det feil. Du må også kjøpe med kjølepasta som går mellom CPU og kjøler. Dette er relativt greit og godt forklart i videoes på nettet. Ta også en titt i manualen til hovedkortet da det forteller deg hvilke sockets rambrikkene burde plasseres i, avhengig av antallet brikker.

Hvis du ikke er komfortabel med dette så er det kanskje best å gå for en ferdigbygd pc som foreslått tidligere, men ta en titt på youtube og se om dette er noe du kunne tenke deg å prøve.
Sist endret av The Riddler; 23. mars 2017 kl. 13:00.