View Single Post
Takk for innspill
Kan forøvrig legge til at jeg har funnet sopp ut mot slutten av november/ starten av desember før så nei, soppsesongen er vel i primetime de neste ukene

Et annet tema jeg ser fok sliter med her inne, er dosering. Noen anbefaler 0,5g til førstegangs, andre sier 2 gram osv... "umulig" å dosere sier folk.. Tull mener jeg. Greia er at soppen er veldig god til å trekke til seg luftfuktighet, og "tørket sopp" er ikke nødvendigvis knusktørr. Den må kvernes opp for å fjerne disse hygroskopiske egenskapene Vann veier mye, og det kan for skille 30-50% i vekt på halvtørr og knusktørr. Jeg tror dette gir grobunn for at noen feks skriver "tok 1 gram men merket ikke masse etc". Det skal dog sies at potensen varierer mellom sopp lokalt/ regionalt etc så man må prøve seg frem litt med denne metoden og
Gjør så her:
1.Tørk soppen, enten ved å spre den ut på et ark og legge i romtemp noen dager, eller i en ovn på 50 grader noen timer, eller i en dehydrator.
2. Når soppen er KNUSKTØRR, slenger du den i en blender. Sånn liten magicbullet eller liknende. En morter kan vel også funke, eller weedgrinder er sikkert fint
3. Dette gjør at du nå har et grovt soppulver, og alle sopp med ulik potens er blandet til en styrke. Ingen overraskelser.
4. Anbefaler å spre pulveret ut på et ark og legge det litt på 50 grader i ovn for å få det knusktørt, da holder det seg lengst. Lagres lufttett i fryseren. Bittelite glass med skrukork er fint, feks sånn til vaniljepulver. Husk å la glasset varme seg helt opp til romtemp hvis du skal ha ut noe pulver, ellers kommer det kondens inni når du åpner
4. Når du doserer dette så prøv deg fram, personlig får jeg effekt fra 0,2g som helt mild effekt, og typ 0,6g begynner ting å bli ganske spaca med litt visuals med åpne øyne osv. Pulveret tas også opp mye raskere enn hele sopp!

Prøv det og se