View Single Post
Sitat av WhyNot! Vis innlegg
OT: Det blir Offtopic inntill jeg får roota litt på hardisken, har velegenltig notert ekstremt mye som jeg vil ha til og bli en tankevekkende rapp, men problemet mitt er og skrive det slik at man får musikk til/eller og skrive til musikk -.-
- Men skal se om jeg finner noe, blir teit og ramse opp en notat-der det kun står om deppresjoner, og når damen drar og parken 'venter' og sånt.

Men om noen kunne linkaellertipsa til hvordan få ting til og klaffe overens med musikk-og måter og skrive på så setter eg pris på det! Og igjen, sorry OT ..
Vis hele sitatet...
Vel jeg tør vel å svare for trådstarter at alle sanger er tilatt her. Bare legg ut noe, så skal vi vel prøve å hjelpe.

Først og fremst må du få stavelsene til å passe sammen. Altså at alle linjene er like mange stavelser i, eller at linje 1 og 3 er like mange stavelser i og linje 2 og 4. Dersom du har fire linjer som blir til et vers, eller rap. Eller så kan du ha fem linjer, og la den siste linjen være som du vil selv. I rap trenger man ikke nødvendigvis refreng, men noen ganger kan det være kult. Refreng synes jeg er kult å ha som man vil selv. Det er fordi refrenget skal det bare være et av, og det skal gjentas. Så det kan godt være annerledes enn versene. Ellers kan du velge om ting skal rime. Da klinger ting kanskje lettere og bedre, men det viktigste er likevel stavelsene. Man kan rime med siste ordet i en setning. Å da kan man rime med alle siste ordene i verset. Eller så kan man rime med annenhver setning. Eller rime med første ordet i hver setning osv. Det viktigste er at det er en rød tråd gjennom sangen. At den gir mening, selv om vi kanskje ikke helt forstår hva du sier med teksten. Men du kan godt lage en dyp, og meningsfull tekst. Den kan være glad eller trist. Det er opp til deg selv. Men det viktigste er at du prøver selv.

Håper det hjalp litt!