View Single Post
Nå bruker jeg en del ymse passordmanagere, men...
1) Kanskje jeg ikke har noe stort problem med å huske passfrasene mine?
2) Kanskje alle maskinene mine er krypterte? Om så passordene ligger i plaintext rett på disk, så... ok, da. Om noen pwner maskina mi så driter jeg liksom litt i om noen logger seg inn her med min bruker og går apeshit i modpanelet.
3) Sett at jeg har en liten, lærinnbundet notatbok full av, åh, dagboknotater? Om sexlivet mitt - eller enda bedre, mangel derav? Eller kanskje egenprodusert lyrikk som er så dårlig at hjernen foretar selv-lobotomi ut av nødverge innen du har lest tre strofer? De kleineste, jævligste, kjipeste diktene om dårlig sexliv du kunne forestille deg - og tilfeldigvis også en enkel, steganografisk skjult oversikt over passordene mine. Hvis du er på det nivået at du har skjult tilgang til notatbøkene mine, så interessert i meg at du leser gjennom denslags og analyserer det, så fortjener du faenmeg å eie meg! Passordene mine skal beskytte meg mot indiske scriptkiddies, ikke PST.
4) Eller hva med en mellomting, en kryptert fil, kanskje? Funker det òg.
5) Og kanskje den boka oppbevares i en fysisk safe, hm?

Det sagt, så er keepass ganske nifty.

Sitat av _abc_ Vis innlegg
Sikkerhet er ikke viktig eller om du har kjørt kreditten i dass så blir det bomtur på alle som forsøker ta lån i ditt navn og du fryder deg ved tanken på at tyvene sløser bort tid på dine kontoer. Og siden du ikke kan klone selv og neppe får råd til å kjøpe deg en klone når det blir lovlig så liker du tanken på at det finnes et alternativ deg, en som tar seg rundt i verden med ditt personnummer og er kløktig nok til å leve det livet du selv skulle ønske du kunne.
Vis hele sitatet...
Hvis den vanlige A4-familien blir snytt for 250 laken, så er det bittert. Fryktelig bittert. Oppussninga av loftet utsettes på ubestemt tid, kanskje man må selge bilen og kjøpe noe billigere, og den sydenferien man hadde spart til siden 2017 utgikk med høye kneløft og bravur. Menyen kommer, antakelig til barnas fryd, å innebære store mengder havregryn i månedene fremover. Men det er ikke sikkert man blir nødt til å selge huset hvis banken spiller på lag, og folket får både mat i magen og sko på beina.

Hvis man derimot ikke klarer å snyte deg for mer enn 2500 kroner fordi dette er den samlede summen av dine jordiske verdier... Så er det faktisk fullstendig krise. Nå er vi på de marginene som skiller mellom mat i magen og tak over hode. Jo mindre du har, jo bedre må du passe på det!

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Då er du enten unik, eller har dårlege passord.

Eg har ca. 100 ulike kontoer rundtom. Å hugse så mange ulike passord er i praksis ikkje mulig, spesielt ikkje når dei må byttast med ujamne mellomrom fordi ei nettside har fått databasen sin publisert...
Vis hele sitatet...
Litt uenig. Det er veldig lett å lage gode passfraser. Man bruker diceware til å koke ihop en god setning, så fyller man på med fyllord og grammatikk til det blir en koherent setning, og deretter fletter man setningen inn i en historie. Det er ganske greit å huske, og ofte kan man ha flere passord i én historie.
Sist endret av Myoxocephalus; 12. januar 2020 kl. 19:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.