Tråd: Islamsk stat
View Single Post
Sitat av bronsky Vis innlegg
Jeg ser at du beskylder meg for avsporing ved selv å skrive et innlegg om syntaks og definisjoner. Jeg prøvde å dumme ned innlegget mitt litt for at folk skal gidde å lese noe. Disse wall-of-textene dine er bare utvannet.

Ikke på noe som helst tidspunkt har jeg sagt at jeg er imot religionsfrihet, og jeg ser ikke hvordan jeg fremstår som paranoid.

Det jeg sier er at vi, som et relativt sekulært samfunn, heller skulle brukt tid og energi på å diskutere hvordan vi skal takle eldrebølgen, fremtidige inntekter, bærekraftig næringsliv osv. Istedet må vi bruke ressurser på å overvåke norske borgere som truer med krig i islams navn, og som åpenlyst støtter IS sine handlinger. Samtidig skal vi passe oss for å ikke tråkke over streken med en kariktaturtegning, for det kan jo såre muslimer.

Hvis du kan gi meg en god grunn til hvorfor religion bør ha en plass i det norske samfunnet i dag, ville jeg vært glad.
Vis hele sitatet...
Definisjonene bør i så fall være riktige, å hevde at dette er steinalderreligioner er grovt feil. Bl.a.

Du fremstår som ytterst paranoid når du presterer å si at religiøse dikterer hva media skal skrive, og at dette er fælt. Det er jo fullstendig galt, og enten så misforstår du med vilje ellers så vet du ikke hvordan mediene, liksom "den fjerde statsmakt", fungerer. Det er jo de som i høyeste grad hopper på og første og beste islam-nyhet om hendelser i et remote xxxx-stan.

Du kan spørre deg hvorfor det ikke skrives langt mer om Afrika, Latinamerika eller ikke minst Asia som er langt mer relevante for Norge?
Du kan også kommentere wall off text til andre, jeg er ikke den verste der på langt nær.

(..) Facepalm. Tror du helt seriøst det ikke allerede brukes masse energi av økonomer og politikere på å diskutere eldrebølgen, bærekraftig næringsliv, bl.a bl.a og så videre. Tror du de sitter i Finansdepartementet og diskuterer islam med Siv Jensen under og etter kaffepausene??
Det er ikke mange norske borgere som støtter ISILs terror i Irak og Syria. Innvendingen din er forsåvidt helt på jordet.


Hvorfor religion bør ha en plass i det norske samfunnet? Vel dette er et stort og komplekst spørsmål, men jeg kan gi et par punkter;
- Humanismen som vi kjenner den, sprang delvis ut av kristen moral og etikk. Humanismen og Kristendommen er det etiske grunnlaget for staten og kirken i Norge.
- Tro; mennesker har alltid hatt et rasjonelt eller irrasjonelt behov for å tro på noe. I så måte fungerer luthersk kristendom godt, da det er en enkel religion med mange gode verdier (som har gjort mye for Norge) - som til eksempel tanken om den protestantiske arbeidsmoral. Også islam - en forholdsvis enkel religion som er lett å følge. Når man holder seg unna den politiserte delen er religionene gir de gode pekepinn på rett og galt livet, og er en god livsledsager for mange mennesker.
- Tilførsel av andre religioner gir bedre forståelse imellom, utveksling av idéer og tanker, sammenlikning av gjeldende moral/etisk kodeks innen religioner, "hva kan vi lære av de andre??"

Til eksempel er mantraet om moderasjon, likhet, renhet, og å følge ritualer viktig innen islam, - i protestantisk kristendom er askése og hardt arbeid samt personlig tro viktig, - i den katolske kristendommen er også ritualer viktige, og tanken om å være medlem av Kirken som institusjon (personlig egen tro legges langt mindre vekt på) der det finnes et hierarki som så og si leder inn i "Himmelen".

- Alle gjennomsekulære land, som Frankrike, har bygget sin etiske forståelse på et allerede eksisterende grunnlag, som den Romersk-Katolske kirken allerede hadde. I Sovjet under kommunismen, da religion var forbudt, bygde de på og brukte tanken om fellesskap og etikk og moral som den ortodokse kirken allerede hadde lagt ned århundrer i forveien.