Tråd: Islamsk stat
View Single Post
Sitat av bronsky Vis innlegg
Jeg tror det som Provo, og flere andre her prøver å få frem, er at det hele er en konflikt og et diskusjonstema som baserer seg på religion og hvem som tror hva på riktig eller feil måte.

Et samfunn som Norge vil ikke bevege seg fremover hvis hver eneste marginalisterte gruppe skal diktere hva media kan skrive eller ikke skrive om. De som utøver religion må finne seg i at det stilles spørsmål til deres praksis så lenge de krever å bli respektert på en såpass høylytt måte.

Jeg driter langt faen i om Islamsk Råd sin islam er bedre enn IS sin islam, eller Profetens Ummah sin islam. Akkurat på samme måte som jeg driter i hva Smiths Venner, Filadelfia, Sarons Dal +++ mener om sin gud og kristendommen.

Det har ingen plass i et moderne samfunn å krangle om hvem sin imaginære følgesvenn som er best, og hvilken steinalder bok som skal følges.
Vis hele sitatet...

Du sporer av fullstendig, og viser skremmende mangler på kunnskap. Det som skremmer meg mest er at "det har ingen plass i et moderne samfunn"??
Hva skal dette bety rent konkret, tenker du å rense ut all religion eller religiøse?


I mitt Norge, altså dét Norge jeg ønsker leve i -- så vil jeg at den norske jøden fortsatt skal kunne være jøde, at den norske kristne fortsatt skal kunne være kristen, at buddhisten og muslimen og de som tror på åsatru fortsatt skal få lov til å være buddhist eller muslim eller. Jeg vil at de skal kunne leve her, i et sekulært land, uten å stadig møte på trakassering av religionshatere.
Du begynner farlig nært å komme innpå den totalitære siden når du hevder at "det ikke er plass til religion i et moderne samfunn.
I mitt Norge skal religionsfrihet gjelde, de religiøse er nødt til å alltids følge demokratiske spilleregler, men samtidig skal de som er religiøse skal ikke mobbes av slike som deg.


Dette er ikke et spørsmål om Jesus er kulere enn Muhammed, om Torahen er en bedre bok enn å lese i enn Koranen, slik du antyder; vi diskuterer rundt følgene av en terroriststat bygd opp i stor grad av vestlige radikaliserte muslimer, og som er til fare for alle land i nærområdet. Vi diskuterer også bakgrunnen for protester blant muslimer.
Muslimene i Norge dikterer fint lite hva mediene skal skrive om dem, det er for det meste media selv som bestemmer hva som skal skrives om muslimene og hvor mye det skal skrives. Du virker rimelig paranoid.
At det stilles spørsmål er helt klart - og dette gjøres jo nonstop allerede.

Marginalisert eller marginal gruppe?? Vel med henholdsvis om lag 150-200000 katolikker og 150-200000 muslimer i Norge så vil jeg påstå ingen av gruppene er i det hele tatt mraginale. Jeg har vært innom katolske søndagsmesser; gjett hva, kirkene er stappe fulle av polakker og andre. Jeg har også vært innom moskéer, det kryr av folk. Sikkert til din store ergelse.
Her er wikipedias definisjon av marignalisering/mariginaliserte grupper. Du visste kanskje ikke at det var noe som het minoritetsgrupper.

Siste ting, ift steinalderreligioner: du vet sikkert at den der er grov feil. Jødedommen kan i beste fall, i sine eldste utgaver, være en bronsealderreligion. Islam er betraktelig yngre, Kristendommen et sted imellom.

Jeg tror det som Provo, og flere andre her prøver å få frem, er at det hele er en konflikt og et diskusjonstema som baserer seg på religion og hvem som tror hva på riktig eller feil måte.
Vis hele sitatet...
Det er delvis basert på religion, men konflikten med ISIL i Midtøsten har sekteriske konflikter som allerede har vært der som bakgrunn allerede. Det er løgn å hevde at konfliktene er en slags stor religionskrig; det er det for ISIL. Men det som underrapporteres blant media og dere islamkritikere er bl.a at ISIL har i storgrad alliert seg med Saddam Husseins gamle og sekulære paramilitære styrker. ISIL har f.eks heller ikke gått til terrorangrep el.likn mot Israel, til nå. Kurdere slaktes i massevis - selv om de aller fleste kurdere er sunnimuslimer akkurat som ISIL selv. Hater de kanskje kurdernes gode forbindelse med USA, eller anser de at det er feil å ha dem i en etnisk ren sunnimuslimsk stat?
Sist endret av aeon_illuminate; 9. september 2014 kl. 11:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.