Tråd: Islamsk stat
View Single Post
Sitat av Provo Vis innlegg
Å forsvare og mane til forståelse for reaksjonene på karikaturtegningene peker mot et invalidiserende nivå av kulturrelativisme og en enorm motsigelse mellom det man forsvarer og verdiene man forfekter. Tusenvis raser i norske gater i en ulovlig demonstrasjon på grunn av tegninger. Islamsk Råd Norge, som hevder å være norske muslimers talerør, uttrykker -- etter stort press utenfra -- en kort avstandstagning fra vold og drap, som så brukes som springbrett til å grovt fordømme tegningene opp og ned i mente. I store deler av Midtøsten blir ambassader brent, mengder av mennesker blir regelrett henrettet, kirker blir rasert, troverdige og konkrete drapstrusler hagler mot journalister, redaktører og tegnere og kaos og vold og mord regjerer
Vis hele sitatet...
Jeg har vanskelig for å se nøyaktig hva som er feil med en fredelig demonstrasjon mot noe noen ikke liker. Retten til å demonstrere er mer eller mindre verdiløs om den plutselig ikke skulle gjelde hvis storsamfunnet er uenige. At en demonstrasjon er "ulovlig" er også en tanke jeg er ukomfortabel med. Det er greit at det oppfordres til å søke på forhånd, så trafikksituasjon og annet ikke forstyrres for mye, men det burde aldri bli ett krav om at man må spørre myndighetene for å få lov til å demonstrere mot dem.

Det sagt, jeg har absolutt ingen innvendinger på resten av innlegget. Volden og truslene er nærme uforståelige for meg. På tross av at jeg forsvarer retten deres til å markere motstand fredelig er det også vanskelig for meg å se hvorfor de reagerer såpass sterkt. Ønsker man å leve i vestlige samfunn er ytringsfrihet noe man får på kjøpet; på godt og vondt. Det er bare å akseptere.