Tråd: Islamsk stat
View Single Post
Nå vet jeg ikke om det er jeg som utrykker meg uklart eller folk som missforstår meg. Jeg sier ikke at det ikke er galt når folk kommer med trussler om vold og terror (og i tillegg kanskje prøver å gjennomføre det). Alt jeg vil frem til er at det er skummelt om man skal sette alle muslimer i norge i samme gruppe som dem som kommer med slike trussler. For det er mange fredelige muslimer som har blitt en del av den vestlige verden. Og som sagt tidliggere i tråden: det er i større grad kultur enn religion som egentlig styrer hvordan folk reagerer på slike ting.

Jeg benekter ikke at det er et problem - men vil påpeke at det er et problem å generalisere. Å utrykke seg på en måte som putter muslimer her i Norge i samme gruppe med muslimer i sudi-araibia er en uting som kan være med på å forsterke problemet. Ja det finnes også ekstremister og fundamentalister i Norge og - men i langt mindre grad (som du selv sier). Jeg synes derfor det er viktig å være tydelig på at det er disse ekstremistene man snakker om.

Jeg har og prøvd å påpeke at det jeg synes det er greit og forstålig at folk går i demostrasjonstog - men jeg har ikke forståelse for (og aksepterer ikke) når de kommer med trusler eller tyr til vold.

Jeg er ikke overbevist om at den gjennomsnittelige muslimen i Norge er farlig. Det er bare enkelte grupper som er det.