Tråd: Islamsk stat
View Single Post
Sitat av Bothrops Vis innlegg
I norge burde ytringsfrihet trumfe hensyn til religiøs overbevisning, og det gjør det.
I følge norsk lov er det ikke noe galt med å tegne muhammed, men det er ulovlig å true tegneren.
Jeg syntes ikke det burde inngås noe kompromiss på dette, sånn religiøs hårsårhet\ekstremisme har ingen plass her og nå.
Vis hele sitatet...
Ser ikke at folk har påstått noe annet her i tråden heller. Men det er forskjell på å kunne si hva man vil - og om man burde det. Som jeg sa i stad, man burde kunne poste slike bilder uten å være redd for å bli drept. Men det betyr ikke at det er riktig av folk å gjøre det.

Og en viktig del av ytringsfriheten er jo at også muslimene må få lov til å si ifra om de føler at de blir behandlet dårlig. Å gå i tog og danne demostrasjoner på denne måten er i mine øyne helt innenfor. Å komme med drapstrussler og forsøke å skade folk skal ikke aksepteres.

Men får ikke sagt det nok: Det er viktig at man ikke ser på muslimer som kun 1 type mennesker. Som nevnt tidliggere i tråden er det ofte kulturen som har mest å si - og ikke religionen. Muslimer oppvokst i vestlig kultur er sterkt påvirket av vår kultur her. Og det er utrolig mange muslimer som rett og slett ikke ønsker noe annet enn å leve et fredelig liv. Det blir veldig feil å sette disse menneskene i samme gruppe som ekstremistene bare fordi de tilfeldigvis begge følger Islam.

Det er muslismske esktremister og fundamentalister som er et problem. Ikke muslimer i seg selv.