Tråd: Islamsk stat
View Single Post
Sitat av HardstyleLABAN Vis innlegg
La oss gå vekk i fra kongen, og heller sammenligne reaksjoner på all blasfemien mot den kristne Gud. Det er dagligdags at folk gjør narr av kristne verdier, verdier som dette landet er bygget på. Ser du kristne mennesker opptre på samme måte som muslimer?
Vis hele sitatet...
Muslimers forhold til Koranen kan sammenliknes med kristnes forhold til Pantokrator Jesus Kristus, hvilket betyr at Jesus er (og kommer til komme ned fra himmelen som en...) verdenshersker. (Pantokrator = verdenshersker). Jesus er forsåvidt også den nestviktigste profeten i islam etter Muhammed (men ingen profeter er hellige som i Kristendommen. Islam annerkjenner Jesus som viktig - men han fikk ikke det siste budet, kan du si).

Muslimers forhold til Muhammed er meget sterkt, men ikke i helt samme liga som Jesus har innen Kristendommen, da Jesus er nærmest personifiseringen av Kristendommen. Muhammed er på sett og vis også personifiseringen av islam.
(...) Derimot, hvis du for 100 år siden karikerte Jesus i Norge -- eller gjør det i et veldig kristent land idag, som Russland, enkelte latinamerikanske land, eller si f.eks sørstatene i USA, så vil jeg tro du vil så samme reaksjoner på karikeringen som muslimer gir / ga uttrykk for.

..som f.eks de i etterkant av Muhammed-karikaturene for noen år tilbake. Jeg har flere ganger vært vitne til voldelige tendenser når folk fra et sted i vest-Europa håner religiøse ting hos østeuropeere eller også grekere/italienere.

De har rett og slett ikke den samme toleransen overfor blasfemi, og er tar religiøse symboler mer seriøst.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
På tross av at jeg er enig i at den demonstrasjonen var uproblematisk, og synes det er utidig hvordan det ofte forlanges at muslimer i Norge absolutt skal ta avstand fra ting som skjer andre steder, så synes jeg alikevell det er et tankekors hvor liten oppslutning demonstrasjonen mot ekstremisme fikk blant muslimene i Norge. Nå kan man gjerne debattere lenge om hvor virkelighetsnært det gjeldende norske synet på hva som faktisk foregår i midt-østen er, men det er uansett ikke bra om gapet i virkelighetsforståelse og verdisyn blir for stort mellom majoritet og minoritet innad i samme land.

Det sagt, så synes jeg forsåvidt at det er ett enda større tankekors hvor lite samsvar det virker som det var mellom hvordan anti-ekstremisme demonstrasjonen ble forsøkt framstillt i media og hva som faktisk skjedde der.
Vis hele sitatet...
Men er du / vi så sikre på om det faktisk var så få folk? Spør i tilfelle.

Jeg var tilskuer på en kurdisk demonstrasjon for litt siden direkte rettet mot ISIL, her. Mange kurdere møtte opp, kvinner som menn, gamle som kids. Men det var ingen syrer eller iraker der, såvidt jeg kunne se. Noe som er naturlig - kurdere lemlestes av ISIL i eget område (majoriteten er sunnier tenk!), og mange av flyktningene fra Syria og Irak er sunnimuslimer som ikke har følt ISILs barbari på kroppen eller på familiemedlemmer.

Dessuten - er det ikke slik at salafistene og de voldelige av salafistene rett og slett har et balletak på muslimmiljøet i Norge? Sånn at folk så og si nesten ikke tør å komme seg ut.
Den nye posterjenta Faten (er opprinnelig sjia fra Irak, norsk dog) har jo fått massevis av trusler fra lokale ekstremister i Oslo og omegn.


(..) Kort sagt, jeg har fått med meg vel at ikke *så* mange muslimer møtte opp. Men jeg mener også flere ting ligger bak enn det som blir fortalt..
Sist endret av aeon_illuminate; 8. september 2014 kl. 03:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.