Tråd: Islamsk stat
View Single Post
Gigolo: Det er ikke gitt at alle muslimer ønsker at det skal være sånn. Muslimer, i likhet med alle andre innvandrere, blir påvirket av den vestlige kulturen. Og mange er fornuftige mennesker som egentlig bare ønsker det beste for alle sammen, og at vi skal kunne bo sammen og ha det fint. En mindre grupper er ekstremister, og de er veldig høylytte. Men ikke døm alle muslimer basert på disse gruppene.

Selv om enkelte muslimer sier at "alle muslime må gjøre X fordi det står i koranen, og ellers er de ikke ordentlige muslimer", så betyr det ikke at alle muslimer ønsker å gjøre X. Både kultur og religion endres over tid, akkurat som kristendommen har endret seg. Folk legger vekt på deler av religionen de selv synes er viktige, og bortforklarer eller overser de delene de ikke liker. Enkelte fundamentalister vil nok være ordrette etter koranen, men det betyr ikke at alle er sånn.

Du fremstår kun med fremmedfrykt og som er direkte muslimhater her i tråden, og slike mennesker er det som i mine øyne er en av de største problemene med integreringen. Det er rett og slett ikke enkelt å integrere seg i et samfunn hvor man blir uglesett og sett på som en stor trussel - selv uten å ha gjort noe som helst.

I stede for å bare gå rundt å være redd dem, burde vi heller jobbe for å bli bedre kjent med dem. Møte dem med et ønske om forståelse - og jobbe for å kunne danne et samfunn som fungerer bra for begge parter. Jobbe for en god integrering hvor de blir en viktig ressurs i samfunnet - og over tid vil de nok også bli påvirket av vår kultur og våre verdier. Om jeg jobber for å integrere dem, og får dem inn i samfunnet - uten at de trenger å føle seg uglesett - så har jeg stor tro på at generasjonene under de som flykter hit i dag ikke vil være så veldig forskjellige fra oss andre.

Disse karrikaturtegningene blir dradd opp hele tiden, og det samme skjer hver gang. Man dømmer alle muslimer basert på at noen høylytte grupper gikk ut i media og ga drapstrussler. Altså man dømmer en stor gruppe mennesker, basert på hva en mindre gruppe gjør. Påstand: Selv om mange muslimer misslikte karrikaturtegningene godtar de at ytringsfrihet er en viktig del av samfunnet - og ønsket ikke å skade noen. Selv om disse trolig er i flertall hører du ikke noe om de.

----

Det virker og som du sliter med å faktisk kunne akseptere at enkelte muslimer kanskje kan være bedre kvalifisert, eller kanskje skrev en bedre søknad enn deg når det kom i jobben. Og du fant det lettere å heller bare si "fikk jobben fordi hun var muslim" i stede for "fikk jobben fordi hun virket mer egnet". Tom påstand så lenge du ikke kan backe det opp mer enn "jeg har mye arbeidserfaring".
Sist endret av etse; 7. september 2014 kl. 23:53.