Tråd: Islamsk stat
View Single Post
Sitat av robhol Vis innlegg
Synes det er litt interessant at du tillegger Islam forskjellige grader av "skyld" basert på resultatet. Personlig er jeg enig i påstanden om at samfunn og kultur kan være viktigere enn religion - men jeg stusser litt på at du både før og etter denne påstanden mener at når det gjelder områder der folk er... mindre fredelige, så må det være Islam som gjør det slik, og at det ikke ganske enkelt er kulturen i det området. Det virker ikke helt konsekvent. Det er jo sånn at vi her har hatt mye med kristendommen å gjøre, men hvor mange oppfordringer til vold, drap og avsindige regler finner man ikke i Bibelen? Hvor forskjellig er egentlig de to tekstene?
Vis hele sitatet...
Jeg kan ikke helt se hvor jeg tillegger Islam forskjellige grader av skyld her, eller hvor jeg har hevdet at Islam har skylden i voldeligere områder, så her tror jeg du leser mer ut av linjene enn det faktisk står. Det eneste jeg forsøkte å få frem var at Islam neppe kan kalles en fredelig religion (like lite som Kristendommen kan det), og at fredelige manifestasjoner av både Islam og Kristendommen antakelig skyldes langt mer enn de hyggeligere delene av deres hellige bøker.

Når det er sagt så synes jeg det blir litt problematisk å argumentere for at Islam ikke har nokså mye skyld når det kommer til voldelige muslimske områder, eller terrorhandlinger utført av muslimer annet steds i verden. For det første fordi utøverne gjerne direkte begrunner sine handlinger ut av Koranen eller i det minste deres religiøse overbevisning tuftet på denne, og for det andre, som Bearass også nevner over her, at mange ekstreme, radikaliserte muslimer faktisk er født og oppvokst i vesten eller andre stabile områder, har god utdanning og gode livsutsikter.
Sist endret av Sky; 6. september 2014 kl. 20:09.