View Single Post
Sitat av slashdot Vis innlegg
Har du mastergrad i realfag er du dyktig om du får under 500k i begynnerlønn. Og skilnaden - og det er noko som er verdt meir enn pengar for min del - er at utdanning gir deg høve til sjølvrealisering. Ein seljar vil i stor grad ha samme arbeidsdag. Har du høgare utdanning har du heilt anna friheit til å velje arbeidsområde, og du har langt større mogelegheit til å utvikle deg. I tillegg stig lønningane der med auka ansenitet.

Så spørsmålet er vel om ein vil vere tilfreds med ein idiotjobb i femti år, eller om ein vil ha noko som er hakket meir utfordrande.
Vis hele sitatet...
Men les hva jeg skriver da mann!
Jeg skrev jo at du må ha minst mastergrad for å start på 500K.
Jada flott med selvrealisering men det er ikke gratis om du trodde det.
Om du tar master på normert studietid så tar det 5 år. Pluss det ene eller halve året i skole ts mister fra vgs. Dvs at om ts gjør det bra som feks selger, eller klarer å komme seg offshore så skal du faktisk gjøre det veldig bra i arbeidslivet for å matche lønna.

Du er 2,5-4 mill bak ts etter endt utdanning. Og det er langt fra alle med en master som når særlig mer enn 600 kanskje 700 i hele karrieren. Husk at også ts kan utvikle seg, ta kurs, studier ved siden av jobb og som selger så har du grei lønnsøkning hvert år. Samme offshore. Det vil ta deg lang tid før du har tjent like mye penger som ts - om du noensinne klarer det.

Dere må ikke være så raske til å avskrive valget til ts bare fordi det valget ikke stemmer overens med de valgene foreldrene deres har tatt for dere, sagt litt flåsete.
Sist endret av random67489; 13. mars 2012 kl. 20:06.