View Single Post
Trådstarter
6
Takk til begge!
Glimrende.

Da følger ett mer utfyllende spørmål, siden det ser ut til at dere har litt greie på ting...

Jeg er ikke egentlig deprimert. Jeg er kommet i overgangsalderen og er heller ustabil, vet ikke om jeg skal skalle ned folk eller begynne å grine, samtidig som jeg kan få ett par dager med ganske kraftig angst innimellom. Jeg er rett og slett blitt et hespetre. (Ett fryktelig sultent hespetre, jeg har alltid vært slank og spist fornuftig, nå er jeg ett matmonster som hiver i meg alt av karbohydrater og står opp om natta for å gafle innpå enda mer. (Det er ikke bivirkning av cipralex)

Og fastlegen min har ikke så mye greie på noe,(det var ikke hun som kom med innspill om bytte av medisin. Og det var jeg selv som "grein meg til" cipralex, hun vil ikke at jeg skal gå på noe.)

Jeg prøver å google men finner antagelig ikke helt de rette søkeordene.
(Jeg blør fortsatt og kan derfor ikke begynne på østrogen enda)

Hvis det altså finnes reopptakshemmere av forskjellig, også annet enn serotonin, har dere noen ide om hva som kan fungere best som stemnings stabiliserende når det altså ikke egentlig handler om ren depresjon?
Og hvis det i tillegg kan stagge sulten er det enda bedre...

Sitat av Pengui Vis innlegg
Det finnes mange ulike typer medisiner mot depresjon. Ikke alle bygger på serotoninmodulering, og bivirkningene er en god del forskjellige. Cipralex er en såkalt selektiv serotoninreopptakshemmer (SSRI). Blant andre finnes også reopptakshemmere av serotonin og noradrenalin, reopptakshemmere av noradrenalin alene, monoaminooksidasehemmere og de eldre tetrasykliske medikamentene.

Det er svært vanlig at man bytter medikament (eventuelt gruppe) dersom ett depresjonsmedikament gir uakseptable bivirkninger.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Hufsamor; 15. juni 2017 kl. 20:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.