View Single Post
Sitat av Tinnie Vis innlegg
Hei.

Er en gutt i starten av 20 årene som har litt å slite med.

Har i 8-10 år slitt med kronisk suicidal og depressiv lidelse. I tillegg til en del andre psykiske lidelselser og diagnoser. Har hatt rekke selvmordsforsøk og mitt første forsøk var jeg rundt 10-12 år. Siden den gang til jeg var 15 år har det vært opphold med forsøk, men siden 15 års alderen har det aksellerert. De siste 4 årene nå har jeg vært innlagt på sykehus for diverse overdose forsøk rundt 15 ganger.

Har de siste 4-5 årene brukt rus og alkohol for å fjerne mine psykiske plager og sliter veldig mye. Har prøvd meg i arbeid maaange ganger men det går bare ikke. Har verken døgnrytme, eller psykisk form til å ha noe arbeid.

Har prøvd masse forskjellig som psykolog samtalebehandling og masse medikamentelle behandlinger som antidepressiva og antipsykotika, uten hell.

Er vel av typen som kan kalles uten form for arveidsevne. Den er svekket omkring 95-100%, som ble godkjent i arbeidsevne vurdering hos NAV nå den 30 mars etter 3-4 år med AAP ytelse. Siden det nå er gjort ny arbeidsevnevurdering som tilsier så svak evne fikk jeg rett til å søke ung ufør, som jeg har slengt inn søknad på.

Fikk brev i dag om 4 måneders saksbehandlingstid på uføresøknaden min.

Har noen vært innom dette før, som vet om det kan være mulig at jeg får svar før dette? En venn av meg mener å ha fått svar og innvilgelse innen bare 2 måneder.

Hvis dere har uføre, hvor lenge måtte dere vente?
Vis hele sitatet...

Hør her. Denne etterbetalingen bruker du på å kose deg, deretter søker du om gjeldsordning når uføretrygden din blir innvilget. Fire måneder med saksbehandlingstid er ingenting... Men ikke glem å søke om tilbakebetaling av renter når du mottar etterbetalingen. Dette er ikke noe NAV tipser deg om. En kompis av meg fikk 20.000 kroner i renter etterbetalt. ( Dere andre som leser dette, det er ingen foreldelse frist på renter, så du kan søke nå om du har en gang tidligere fått etterbetaling fra nav uten renter!)

Når du mottar uføretrygd, kan det hende at namsmannen vil foreta trekk, så det er viktig å være forberedt og søke gjeldsordning før dette skjer. Det kan være lurt å bo et sted med høyere husleie på grunn av de psykiske problemene dine, slik at trekket blir minst mulig. Du har rett til 10 400 kroner til å dekke levekostnader i tillegg til husleien din. Hvis du har ekstra utgifter, er det viktig å dokumentere disse også. Ønsker deg lykke til!
Sist endret av HansMajastetz; 12. februar 2024 kl. 17:10.