View Single Post
Dette vil dessverre ikke hjelpe i mitt tilfelle, da jeg har kjørt 2.4 Beta i noen måneder nå. Fikk den gamle tvløsningen til å fungere i 2 uker, før den sluttet å fungere.Dette med dekoder rett på VLAN 101. Antar at det har sammenheng med at altibox/vikenfiber gjorde en endring. Men den nye løsningen får ikke ikke til å fungere.

Jeg har en dialog med teknisk hos altibox, men de har en responstid på 1 uke, så det går veldig smått. Samtidig tror jeg ikke det er så veldig happy for at man dropper hjemmesentralen. Det er ingenting teknisk som de gjør i hjemmenstralen, som vi ikke bør klare gjøre selv.

Jeg er veldig i villrede for hva jeg kan gjøre videre, siden jeg har samme tv problem, selv om jeg stopper igmpproxy servicen i pfSense. Jeg tror det er noe rart som skjer i switchen min, som jeg ikke har forstått enda.

@BillyIdle; jeg har kun 3 interface på min apu2c4 pfSense boks, igb0 kjører trunk med vlan101 og vlan102, mens igb1 kjører ruting mot 192.168.[0-10].*. Switchen min tar seg av ruting mellom subnet, da jeg ikke ønsker all trafikk igjennom pfsense.

Jeg har testet å bruke igb2 for åxkjøre tv ut fra denne porten, men jeg får samme problemet da, men det kjører da igjennom switchen.


Sitat av BillyIdle Vis innlegg
Dette er desverre en bug som ikke blir fikset før i versjon 2.4: https://redmine.pfsense.org/issues/6099

Det er mye info i den tråden, og feilen oppstår på litt forskjellige måter etter det jeg finner ut ved å skumlese litt. Men han som skriver her forteller stort sett om samme scenario som det jeg (og @maarf) har, med VLAN på alle interfaces: https://redmine.pfsense.org/issues/6099#note-81

Det virker som at det er litt tilfeldig hvilke interfaces som ikke klarer å parses. Hos meg får jeg dette:

Found config for em0_vlan10
Found config for em0_vlan20
Found config for em1_vlan102

Men ingenting for em1_vlan101, som da er mitt upstream-interface. Jeg er alt for trøtt til å tenke klart nå, men jeg må vurdere sterkt om jeg kanskje bare installerer 2.4 beta, for alternativet med å gjøre om LANet mitt fra 10.0.x.x til 192.168.x.x frister ekstremt lite. Har hatt 10.0.x.x i 12-13 år nå, og det er så mye statiske IPer og greier som jeg bare ikke klarer å se for meg at jeg skal gidde å endre på. Har sikkert masse plasser med gammelt slurv med hardkoding av IPen til hovedserveren

Edit: Der fikk jeg fikset det! Når jeg leste mer, så viser det seg at noen har kompilert en binary av en patchet igmpproxy, som ligger vedlagt saken, helt øverst! Jeg lastet ned fila igmpproxy_amd64_2016-01-27.zip, og kopierte innholdet (igmpproxy) over til /usr/local/sbin/igmpproxy på pfsense (tok backup av originalen i tilfelle noe gikk galt). Da starter igmpproxy, og alt virker! Men de advarer om at man bør ta backup av config i tilfelle noe går helt åt skogen.
Vis hele sitatet...