View Single Post
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Nja, vet ikke om jeg er helt enig i sammenligningen. De fleste religionssituasjoner kan vel alltids tolkes frem og tilbake, og man kan stort sett skylde på uenighet og andre forskjelligheter. Jeg kommer hvertfall ikke på så mange situasjoner hvor religiøs tro blir like solid tilbakebevist som MR-bilder som utvilsomt viser at svulstene vokser som et helvete. Vitenskapen har jo selvfølgelig motbevist et par religiøse teorier som skapelsen osv, men det er jo ikke noe «folk gjør i ulike religioners navn». Har du noen eksempler?

Det finnes absolutt mer enn nok informasjon som viser at denne fremgangsmåten kommer til å koste Tarjei livet, men det er ikke sikkert denne informasjonen nødvendigvis når like langt, og hardt, som å se en som deler din ideologi dø. De aller, aller fleste har jo for lengst skjønt at moderne medisin er den beste sjansen man har til å takle kreft, men av de som ennå ikke har skjønt det, så vil jeg ikke utelukke at noen kan få seg en vekker her.
Vis hele sitatet...
Sammenligningen gikk vel mer på at jo mer personlig investert man blir i det man tror på, jo mer umulig vil det kjennes å snu. På et punkt er det faktisk lettere å dø for det du tror på enn å snu. Tenk hvor hinsides jævlig det må være å innse at du mest sannsynlig kommer til å miste 2/3 av livet ditt fordi du satset på feil hest og ikke ville høre på noen? Det er sterke mekanismer som hindrer en i å ta til seg informasjon når man er på det punktet. Mye lettere å tenke at det er universet som kaller deg tilbake og at alt har en dypere mening.

Men du kan ha rett i at historien kan gjøre nok inntrykk på noen til at de velger vekk den veien. I det minste kan det gjøre folk flest litt mer kritisk til alternativbransjen.
Sist endret av *pi; 7. mars 2021 kl. 20:37.