View Single Post
Sitat av Shansavãri Vis innlegg
Greit nok at man kan utvinne råopium fra Santa Maria-frø, men inneholder det ferdige produktet en brukbar mengde alkaloider? Er frøene med andre ord behandlede elle ubehandlede? Er det noen her som har prøvd å ruse seg på det ferdige opiumspreparatet fra Santa Maria-frøene? Kjekt å bare kunne ta seg en tur i krydderhylla når man først er i dagligvarehandelen liksom.
Vis hele sitatet...
Ja, de funker helt fint. Eneste jeg har merket er at prosentandelen som spirer kan være lavere i krydderfrø (varierer nok utfra sesong, transport, oppbevaring osv) - men det har egentlig ingenting å si da det er så mange av dem.

Hvis du er bekymret for gammabestråling så se etter på pakken - kravet er at alt bestrålt krydder skal merkes. (santa maria er eksempelvis ikke bestrålt.) Krydder kan også være varmebehandlet, men jeg har aldri hatt noe særlig problemer med å gro valmuer fra krydderposer. Husk at valmuefrø er hardføre saker - og at man faktisk kan bruke gammabestråling for å øke levedyktigheten hos valmuefrø (men også for å skape diverse mutasjoner.) Jeg har selv ingen personlig erfaring med å gro fra bestrålt, men har hørt om folk som har fått det til. Merk også at etter at kravet om merking av bestrålt krydder ble innført så har mange sluttet med praksisen fordi man frykter at forbrukerne vil reagere negativt på behandlet mat.

Selvsagt, hvis du er helt opiumfreak og opptatt av diverse strains osv så er kanskje ikke tilfeldige valmuefrø du finner på ICA løsningen.

For meg er valmuer mer en slags tidvis hobby som gjør at jeg kan lage litt Laudanum inne i mellom - og krydderfrø har fungert helt fint til dette - selv om jeg senere brukte frø fra h&c da jeg kom over en raus pose av denne lekre varianten:

http://images.bidorbuy.co.za/user_images/111/1343111_100316104655_Hens-and-chicks-plant-seeds-Somniferum-Poppy-300x300.jpg

Jeg må dog understreke at jeg synes at det å gro valmuer for råopium på en større skala enn minimal hobbybasis er helt bortkastet. Det er ikke som med cannabis, hvor et par tre fire planter i skapet kan gi grei avling..
Sist endret av Bolverk; 3. mars 2011 kl. 07:37. Grunn: skrivefeilz