View Single Post
Sitat av Strømkontakt Vis innlegg
Forstår ikke hvorfor tar seg så nær av alt. Om noen ropte BRILLESLAGE, ellernoe til meg så brydde jeg meg døyten.
Vis hele sitatet...
Å bli kalt brilleslange, rødhåring, tykk eller tynn et par ganger er ikke mobbing.
Dersom det er er systematisk nedrakking, utfrysning, baksnakking, vold, skjelsord som hagler fra hele klassen mens mobberne står i ring rundt og hisser hverandre opp da er det mobbing.

Mobbing foregår over tid. Det er ikke en enkeltepisode. I mobbingens natur ligger det også at det gjerne er "alle mot en". At mobberne blir en stor gruppe der alt er tillat - og offeret er alene og og forsvarsløs. Og ofte er det slik at når mobberne finner sine ofre så finner de også de punktene hvor det svir mest hos ofrene. Det kan være alt fra hudfarge, dialekt, kroppsfasong, klær eller mangel på de rette klærne eller lyter. Ting som ikke kan endres over natten og som offeret gjerne ikke kan noenting for selv.

En som blir mobbet for å gå i rare klær kan ikke endre det om mor eller far har dårlig råd. Like lite som de kan endre det at de halter, har mellomrom mellom tenna eller har rødt hår. Overvekt er heller ikke noe som endres over natten - og mobbing pga vekt virker gjerne mot sin hensikt. Vektproblemene øker proporsjonalt med mobbingen. Eller helt motsatt at det utløser bullemi eller andre lidelser.

Forsøk å forstå hva mobbing er. Det er forskjell på å krangle med noen en gang eller to for så å slenge dritt, kontra det å sytematisk og over tid sparke, lugge dytte, jule opp en fyr for at han har rødt hår og fregner.