View Single Post
Sitat av Susa Vis innlegg
Det er noen ting som ikke kan tilgis. Nå vet jo ingen av oss hvordan gutten du mobbet har det, kanskje han har det helt greit og vil sette pris på en unnskyldning. Men er det sånn at mobbingen faktisk har ødelagt mye for ham, er det ikke sikkert han vil sette pris på at du bruker ham for å lette din samvittighet.

Jeg opplevde en brutal gjengvoldtekt og også at han som organiserte det, forsøkte å unnskylde seg mange år etter. Det var veldig vanskelig å takle av flere grunner. Først og fremst unnet jeg ham ikke noen tilgivelse og jeg ble veldig sint og frustrert over at han ønsket at jeg skulle sitte der og høre om hvor vondt han hadde hatt det. Det forandrer ikke noe som helst for meg at han også har det vondt.

At han tror noe forandrer seg fordi han sier unnskyld gir meg bare følelsen av at han bagatelliserer hele hendelsen. Jeg følte at han tråkket på meg når han lirte av seg beklagelsene sine. som om det var en liten filleting som kunne bli bra igjen pga noen tomme ord.

En annen ting er at jeg følte meg plassert i en veldig vanskelig situasjon. Vi var på en stor fest med mange mennesker. Jeg ønsket ikke å lage en scene der, jeg ønsket ikke å bryte sammen offentlig, jeg hadde faktisk stålsatt meg for den festen i flere uker fordi jeg visste at han kanskje ville være der, men jeg var ikke forberedt på at han skulle prøve å snakke med meg. Så jeg endte faktisk opp med å si at "det går greit, glem det", i desperasjon for å få den dumme fyren til å holde kjeft. Jeg hatet meg selv for det med en gang.

Så nei, jeg synes du skal være forsiktig med å si unnskyld. Om Harald har hatt vonde år pga mobbing, blir de ikke bedre om han får en unnskyldning. Og om du absolutt vil unnskylde deg, synes jeg det er viktig at du har fokus på riktig sted. Og det er ikke på dine egne følelser. Kanskje et godt gammeldags brev hadde vært greit? Litt mer innsats enn en mail, mindre sannsynlig at det blir lest på jobben, tryggere enn en fysisk konfrontasjon hvor du kanskje presser ham til å komme med en respons. Ikke vet jeg.
Vis hele sitatet...
Jo selvsagt at hvis en sier "jeg beklager" eller "jeg angrer", og det ser ut som denne personen har vunnet noen millioner, så selvsagt har denne et forklarings- og tillitsproblem. Men hvis en tør å vise ekte følelser, som TS her beskriver. Så viser TS at TS har kullsvart samvittighet, og at TS er kanskje en ok person. Og det kan bli en forsoning ut av det.

Sitat av Dodecha Vis innlegg
Mange forskjellige meninger her, mange bittre sjeler.

Jeg har alltid vært en smule annerledes, kanskje min overdrevne snakkesalighet om temaer som interesserer meg, jeg var vel alltid litt "spesiell" som liten, og sikkert fremdeles.
Pga dette har jeg vært igjennom noen ting selv, men jeg har også opplevd å være den som blir sagt unnskyld til, og det er faktisk noe som ga meg en god følelse, en følelse av at folk som jeg anså som drittsekker kunne være medmenneskelig.

Jeg skjønner heller ikke hva som er så ille med at tidligere mobbere har dårlig samvittighet og vil prøve å skvære opp, argumentene som "de gjør det bare for å føle seg bedre" er lite gjennomtenkte. Selvfølgelig vil de føle seg bedre, slik alle oss her vil, for meg er det faktum at de har en samvittighet og at de vil prøve å gjøre det ansvarlige og skvære opp resultatet jeg var ute etter når jeg først ble mobbet. Hva er det dere andre vil ha?

Jeg sier ta kontakt med ham, det utkastet på brevet du skrev tidligere i tråden var fint, hadde jeg fått det i postkassen hadde jeg kanskje blitt litt emosjonell, jeg hadde fått styrket troen min om at mennesker er i bunn og grunn gode.
Vis hele sitatet...
Det er også noe lignende i disse tanker jeg har.

Og jeg vil påstå jeg har smakt mitt av mobbing (ikke det at jeg har hatt det verst!). Sammen med at jeg har gitt litt også. Han ene som jeg mobbet litt var psykisk utviklingshemmet og er død nå. Jeg er alt annet enn stolt av dette, og jeg skulle likt å ha prøvd å gjort dette godt igjen! Men det er for sent!
Hvis en av de som mobbet meg, hadde tatt meg i hånden og sagt "unnskyld", gjerne vist noen ekte følelser også, så tror jeg hadde godtatt dette hos de fleste.

Vil bare nevne at skolen jeg gikk på var rimelig høyt opp på lista, som Dagbladet publiserte her. Og enkelte på denne skolen hadde det ille! Mens lærerne satt på lærerværelset og drakk kaffe, og påsto hardnakket at på den skolen var det ikke mobbing! For dem sa at det var noe dem så fra vinduet.