View Single Post
Trådstarter
76
Jeg føler meg veldig forandret. Jeg har blitt bevist gang på gang at disse maestroene virkelig vet hva de driver med. De vet vanvittig mye, og jeg har inntrykk av at de vet hva som vil skje med hver enkelt under seremoniene.
For eksempel; I slutten av den siste seremonien satte han eldste maestroen og Pedro seg foran meg, kompisen min, og en fra England, som i fjor ble utdannet til shaman (6 måneder). Pedro sa til kompisen min, "følg med nå". Begge maestroene begynte med kraftige icaroer, og helt plutselig, spydde han fra England. Men det var ikke kun spying, det var et hyl jeg aldri har hørt maken til. Han brakk seg, og helt ekstreme hyl kom ut sammen med spye. Jeg skvatt veldig, og ble litt sjokkert. Jeg hadde trodd at denne personen hadde "kontroll", og hadde ikke forventet noe så brutalt hos denne personen. Han fra England fortalte etterpå at han aldri hadde spydd før, og at dette var det kraftigste han hadde opplevd. I ettertid kom det også frem at Pedro visste at dette kom til å skje, han hadde sett at det var noe inni han som måtte ut før seremonien begynte.

Kort sagt tok jeg veldig feil av og om ayahuasca, og hele tradisjonen og prosessen rundt dette. Jeg hadde lest en del på nettet og følte jeg hadde et greit inntrykk av det før jeg reiste ned, men jeg tok kraftig feil. Mye av det som står på nettet er feil, og flere dokumentarer gir et litt feil bilde, etter min mening. Mye av grunnen til alt feilinformasjonen er at det er big business med ayahuasca. Vi fortalte en del til han fra England og til Pedro om det inntrykket vi hadde hatt på forhånd. Vi viste dem deler av dokumentaren om Blue Morpho, og fortalte en del hva shamanen i den filmen hadde sagt. De bare ristet på hodet, og kommenterte i løpet av filmen at "det er teater", og han amerikanske shamanen er gal.

En helbredelsesprosess trenger ikke være så ekstrem som det gjerne blir fremstilt. Det er viktig å ta i bruk andre planter enn kun ayahuasca, for helbredelse med kun ayahuasca er veldig ekstremt og ubehagelig. Jeg spydde for eksempel ingenting i løpet av de kanskje 10 seremoniene jeg hadde, men til tider hadde jeg diaré under og etter seremoniene. Han fra England var praktisk talt utdannet shaman, han hadde ikke spydd før nå, 1 år etter han ble shaman.

Jeg forventet å se ting under ayahuasca seremoniene, dette er en forventning mange vestlige har. Folk har gjerne erfaring med salvia, sopp, eller LSD, og forventer en ekstrem trip uten like under ayahuasca. Det er helt feil etter min mening. Alle er forskjellige, og det er mange faktorer som spiller inn for om du komme til å se ting eller ikke.
Når du først ser noe er det viktig at det er klart, og gir mening. For at det skal være klart og gi mening må du være renset og balansert. Selvfølgelig, det er spennende å se masse rare farger, former, figurer, men det handler ikke om kun det, dette handler om så vanvittig mye mer. Hvis du blir for opphengt i disse mønstrene og "stanser" på dette stadiet, så får man ikke utnyttet det uendelige potensialet. Man "vokser" liksom ikke opp, og bare forblir et barn som blir fascinert og som ikke kan utrette noe betydningsfullt.

Når det kommer til doseringen så har jeg også fått noen inntrykk. Jeg tenkte hele tiden at dosen jeg ikke fikk var nok, pga jeg ikke hadde noen visions. Men en for stor dosering er uheldig. Det kan være veldig ubehagelig, og det kan også være farlig. Dess sterkere transen er, dess mer kan du bli utsatt for angrep av det som er ondt. I tillegg, om jeg så hadde fått en ekstrem dosering slik at jeg hadde sett ting, så hadde det ikke vært så betydningsfullt, jeg hadde ikke forstått det uansett, og det hadde blitt mer en slags ubehagelig underholdning.

Et morsomt eksempel på dosering er et par som var hos Pedro tidligere i år. Disse personene var fra Israel og hadde 10 års erfaring med ayahuasca. De var medlem av Santo Daime kirken, og tok ayahuasca jevnlig. Begge klaget mye på doseringen, og hadde mangel på respekt, både mot ayahuasca og maestroene i Pucallpa. Til slutt ble Pedro så lei av maset at han ga de begge en passe stor dose. Det endte med at begge blant annet urinerte på seg selv, noe de selv ikke la merke til før etter noen timer. Damen måtte gå fra seremonien, og bare sette seg ned ute. Mannen klarte ikke å reise seg, han klarte ikke å snakke, han klarte ingenting. Fra Santo Daime kirken hadde han erfaring med å bruke gitar under seremoniene, han klarte ikke å spille på gitaren nå. Han spydde også masse, og det gikk mange mange timer før de begge klarte å sovne etter seremonien.
Etter seremonien ble begge veldig forandret, og de beklaget sin oppførsel og sin mangel på respekt mot maestroene. De fikk også en stor respekt for ayahuasca, en respekt de hadde manglet i mange år. Pedro sa at disse personene var vandt med å ta litt ayahuasca for kosen sin skyld, barnedoser, og han ga dem en voksendose for å vise dem hva det egentlig handler om.

Ayahuasca gir deg et lys, og det viser veien for deg, men denne veien er vanskelig. Det er så mange sidespor, og til enhver tid. Han fra England viste meg hans notater fra mye av teorien han hadde lært under shamanutdanningen. Et vanlig sidespor er at du tror du forstår ayahuasca, og at du har kontroll, du vet hva du driver med, og du kan gjøre og få til alt. Jeg tror ikke en eneste person kan oppnå full kontroll og forståelse, ingen er sterke nok. Det er en kamp, ondt mot godt, kaos mot harmoni, og ingen er sterke nok til å kontrollere alt det onde som vil komme mot deg. Pedro blir ofte angrepet av onde spirits, som blir sendt ut av onde shamaner, ettersom han er lederen for en shaman skole som praktiserer det gode. De onde shamanene lever for øvrig av folk som betaler dem for å sende ut ond energi til folk som ”kunden” ønsker skal ha et dårlig liv.
Gode shamaner jobber ofte i grupper fordi de må hjelpe hverandre, og de må ta jevnlige dietter for å "fylle" på batteriet, for å få styrke.
Ayahuasca i seg selv vil ikke gi deg muligheten til å helbrede, du vil aldri være sterk nok. Kun gjennom diett med andre planter vil du få denne styrken.


Jeg planlegger å reise ned igjen så fort som mulig, sannsynligvis i januar. Jeg skal være i jungelen i minst 6 måneder og gå på diett og ta utdanningen de tilbyr, forhåpentligvis kan jeg være der i 1 år, men dette avhenger av familien. Et slikt opphold vil gi meg et godt nok fundament til å fortsette utviklingen av meg selv, og et godt nok fundament til å kunne hjelpe andre. Etter å ha fullført dette vil jeg også være i god kontakt med plantene, og maestroene mente at jeg kunne flytte til Norge og bli fortalt av plantene hvilke norske planter som kan brukes mot hva osv.

Jeg er evig takknemlig for at jeg var så heldig og fant denne plassen, for det er et hav av blindspor. Maestroer som ikke deler sine kunnskaper, maestroer som lar spesielt vestlige gjennomgå dietter for så og bare "stjele" denne kraften til eget bruk. Maestroer som tar blodpris, noe som i følge maestroene i Pucallpa strider imot pakten som er mellom ayahuasca og mennesker. Det finnes også folk som kaller seg maestroer som har liten kunnskap, og det verste av alt; det finnes shamaner som er regelrett onde. Apropos det onde, så er dette et bevisst valg en tar, og det onde er fristende, det er blant annet mye lettere og raskere. Det tar bare et par-tre måneder å bli en ond shaman.
Det er flere eksempler på personer som har vært lærlinger, og som har vært ute etter helbreding etc. og som har vært hos dårlige shamaner i Peru og bare fått det verre. Pedro har healet noen slike tilfeller.

Noe av det beste med disse maestroene i Pucallpa er at de er så villige til å dele sine kunnskaper, og for oss vestlige er det et hav av informasjon og kunnskap som vi verken har eller har tilgang på.

De 3 ukene jeg hadde i Pucallpa har gitt meg noe inni meg som jeg aldri har hatt før. Det har gitt meg noe som er bedre enn all annen rus jeg har erfart tidligere. Jeg kommer til å gjøre mye for å beholde det jeg har. Jeg har kort sagt aldri følt meg bedre.

Jeg selv mener at stedet jeg fant ikke kunne vært bedre, jeg ble tatt imot som et familiemedlem, jeg ble tatt godt hånd om, jeg ble beskyttet, og jeg fikk svar på alt av spørsmål til enhver tid. Flere av maestroene som var tilknyttet denne skolen var maestroer som hadde vært andre steder i Peru, og de hadde mange skrekkhistorier om dårlige skoler og shamaner.
Hvis noen andre tenker på å reise til Sør-Amerika for å få lignende erfaringer og helbredelse, så er det nesten slik at jeg ber dere om å reise til der jeg har vært, jeg anbefaler det i hvert fall på det sterkeste. Jeg vil svare på alt av spørsmål, og jeg kan også gi ut mailadressen til han fra England som har bodd der i 6 måneder.

Jeg betalte ca 6000 for de 3 ukene, det er inkludert mat og opphold. Da bor du og lever veldig primitivt, men det er en god erfaring i seg selv, jeg verdsetter en dusj på en helt annen måte nå, og ikke minst et do med muligheter for å sitte på

Alle som har et ønske om en bedre forståelse av livet og realiteten, et ønske om helbredelse, og et ønske om forandring til det bedre bør vurdere dette. Jeg vet at mange bruker rusmidler, cannabis, sopp, psykedelisk osv. Vær forsiktig, det er ikke kun kjemi det er snakk om, det er snakk om en verden du ikke har noen kontroll over, hvis du ikke har blitt opplært. Mange går i fellen med å tro at de har kontrollen, og med troen om at dette og dette kun gjør livet bedre, jeg var selv overbevist om dette. Men jeg ser nå at jeg tok feil, jeg var i kaos men jeg trodde jeg var i harmoni og at ting skulle bli enda bedre.

Jeg er klar over at dette innlegget kan oppfattes som litt ubehagelig og moralistisk, men det er godt ment
Jeg har bare blitt fortalt og lært opp av folk som har forandret livet mitt, og som jeg derfor stoler på. En ny verden har åpnet seg for meg.

For min del så føler jeg forresten ikke at dette er en "rusrapport" men det havnet nå i denne kategorien...
Sist endret av nso; 27. juli 2010 kl. 18:53. Grunn: Endret etter ønske av brukeren