View Single Post
Jeg sonet 2 mnd på Ilseng i 2010.

Fikk meg en på trynet og skallet tilbake. Der har du rettsvesenet vårt xD

Synes det fengselet var skikkelig dritt. Kun sonet en gang før det, det var 21 dager på Hof, som forøvrig var en deilig feriekoloni.
Det var den gang, en åpen anstalt, men ledelsen driftet den beinhardt. Rykter skulle ha det til at han som drev det da, hadde jobbet på Ila og fått skikkelig juling og derfor var en skikkelig kødd. Permisjoner ble lite innvilget. Folk med lang straff, veldig god grunn og upåklagelig oppførsel ble f.eks nektet å slippe ut 06 istedet for 07 dagen de skulle ut og måtte vente halve dagen på offentlig transport. Om du søker permisjon for å dra på visning, så tror jeg du kan hoppe og drite i det. Mulig de fortsatt har telefon hax der som lar deg ringe gratis og få leiligheten beskrevet verbalt eller bilder ved besøk.
Legene var også ganske kjipe hørtes det ut som, de fleste der inne knasket c-preparater i mengder og spiste seg tjukke på mat.
Jeg kjente han som driftet skolen der inne og fikk sneket meg til å sitte der å lese meg opp til båtførerbevis og mc førerkort.
Utdanningsopplegget der virket veldig bra! De andre snekret gjerder til et OL og noen drev med ved eller kjøkkentjeneste, vaskeri etc.
Hvis du skal ta noe utdanning der inne, så må du påbegynne den før du drar inn, dokumentert skolegang tror jeg. Så husk å få gang på noe fornuftig.

Det var dop der inne, lett tilgjengelig for de fleste i fengselet. Utlendinger med hasj for det meste, men også tyngre stoffer. Det ble kastet over gjerdet utenifra og hentet av fanger. Noen av de ble selvfølgelig tatt og sendt rett på lukket avdeling. Det var ikke noe pissings for min del, relativt straight type, ihvertfall utad. Men måtte kle meg naken og ned på kne og hoste etter besøk av familie osv. Vi smuglet inn 20-kroninger i kopper med veldig svart kaffe i. Hva enn du måtte trenge av reseptbelagte legemidler der inne, så anbefaler jeg å få de av fastlegen din -før- du skal inn og få han til å skrive ut nok til hele oppholdet. Så leverer du det i vakta når du kommer og får det utdelt i forhold til beskrivelsen på resepten. Vi røyket oss ei bønne i ny og ne uten konsekvenser. Litt noia og tusle i gangene som er kameraovervåket når man er balle fjern.

Besøksrommene var helt ok, rene og pene. En del av vaktene var helt ok, men enkelte passet nok ikke helt inn i den jobben kunne man få følelsen av. Unødvendig tull mellom vakter og innsatte til tider. Noe vold var det også der inne, mye rare folk på diverse avrusninger.
Alle slags typer folk satt der, uteliggere, folk fra plata, leger, advokater, u name it. Fair miks mellom norske og utlendinger, innimellom var det noen konfrontasjoner, men det gikk stort sett fint.

Fikk overhodet ikke inntrykk av at betjentene fulgte opp fangene og ville hjelpe de tilbake til hverdagen etter endt soning. De var ganske hardcore og lite i kontakt med fangene. Lærere , prest osv derimot var veldig hyggelige.

Om du må sette en jyppling på plass der inne som du sier, det kommer mest an på deg selv. Han jeg fikk som rom kamerat på dag 2, hadde spist et glass bikkjebein på vei til soning, vært på isolat 12 timer og kom sjanglende inn midt på natta. Svær rugg av en tater, klistret ned med tatoveringer over hele seg og stort inntak av anabole steroider. Han hadde sonet 8 år totalt for x antall knivstikkinger, væpnede ran etc. Pen type og få i nabosenga midt på natta såpass ruset. Men det gikk da greit det og, måtte ligge å høre på en haug snøvlete piss historier halve natta. Veldig mange der inne er rusmisbrukere, som plutselig har blitt fratatt vanene sine, de er ganske stressa og oppfarende den første tiden. Spesielt alkoholikere. Men er du snill og grei, så burde det gå helt fint og holde seg unna bråk. Ingen med vettet i behold er keen på mer soning. Selv om lukket avdeling frister mer for de fleste.

Lukten på Ilseng bygda er noe av det jævligste jeg har kjent. En eller annen fabrikk som stinker noe så for ille der. Oppstilling om morgenen og den stanken kommer jeg aldri til å glemme. Unner jeg ingen.

2 tv rom, et med NRK og et med TV2. Helt ok fellesarelae med biljard, bordtennis, brettspill etc. Vi spillte litt poker, men det var forbudt å gamble om penger. Det ble jo selvsagt gjort i det skjulte hele tiden. Vi arrangerte vinter OL der inne med diverse øvelser, bingo og masse aktiviteter for å få tiden til å gå.

Du får ha lykke til med soningen når den tid kommer. Hvis det er noe mer du lurer på, så er det bare og spørre.