View Single Post
Sitat av Antimatter08 Vis innlegg
Jeg skjønner ikke helt hvorfor det att vi leter etter og ilegger dyr forskjellige menneskelige egenskaper skal være hoved argumentet for hvorfor vi ikke burde spise de. Det spiller ingen rolle for meg hvor smart eller emosjonelt baconet mitt har vært.
Vis hele sitatet...
Vel de som ønsker å skape disse forestillingene har så lenge jeg kan huske vært veldig gode på bruke akkurat det med følelser for å få frem poengene sine. Også vokser det og blir til sist nærmest en grunntanke hos folk. Lenge trodde jo til og med skolerte folk at selfangere var nærmest barbarere som hakket ihjel selene, fordi filmene av selfangst var klippet slik at de ikke viste at selene faktisk ble skutt. Hakkapikk ble bare brukt for å slepe sel som allerede var skutt død. Og som ekstra sikring for dyrevelferd, så kakket de jo selene i skallen for å være helt sikker på at de var død. Men hele prosessen kom jo med i filmene, bare det de selv ønsket å vise, for å farge budskapet. Målet var å stoppe selfangst, og budskapet var at selfangst var djevelens verk. Så ble filmene stadig mer klippet og redigert blant de som ønsket å spisse sitt budskap.

Som om noen ønsker å endre landbruket så er det jo nærliggende å tenke at det vil gi god effekt å menneskeliggjøre dyrene. Da får de spille på følelser og følelser er effektivt.


Det som derimot er ett problem er den fabrikk tilnærmingen vi har til mat produksjon generelt og innen oppdretts næringen spesielt. Det er i veldig mange tilfeller snakk om rimelig shitty forhold for dyras del og det fører også til en del sykdommer hos mennesker.

Produsenter og distributører holder forbrukeren foran seg og skylder på att han krever lave priser. Det er ikke uriktig. Men den økte prisforskjellen som mere human oppdrett ville medført burde ikke faktureres forbruker alene, den bør vi i så fall dele med produsenten.
Vis hele sitatet...
Idag har vi jo mange valg, vi kan også om vi vil betale mer for å spise dyr som har vokst opp med massasje, klassisk musikk og uten kraftfor. Dyr som har fått gå ute hele livet, som bare har spist mat som ikke er tilført sprøytemidler eller kunstgjødsel. Men det blir nesten litt drøyt å mene at de som lever at å produsere mat skal ta den kostnaden. Jeg tenker at om du ønsker organiske landbruksprodukter så er det ditt valg og jeg respekterer det. Men da må du også være villig til å betale de ekstra kronene det koster. Bonden skal jo leve av produksjonen, det er ingen gullgruve å være bonde. Og mye av inntektene på en bondegård er jo også nøye regulert. Som feks melkepris, min/maks kjøttpris. Når bonden slakter så får de betalt utifra hvordan slaktet klassifiseres. Det er en makspris. Så selv om bonden gjør alt rett så er det ikke mulig å få ubegrensede inntekter. Dermed så blir det feil å si at bonden skal betale for at du ønsker å spise økologisk, frittgående, eller gress-spisende.
Sist endret av random67489; 21. september 2018 kl. 01:42.