View Single Post
Limited edition
Moff's Avatar
Jeg har vært en del på produksjonssiden av forskjellige småting i Norge, og hvordan denne prosessen foregår varierer veldig mye. Først og fremst; dette er et veldig, veldig, veldig vanskelig marked å komme seg inn i. Det er på ingen måte mangel på unge skuespillere her til lands, så dere må jobbe hardt for å bli lagt merke til. Det er korrekt som du sier at mange (ikke alle) som spiller i denne typen serier ikke har (fullført) høyere utdanning; de pleier som regel å være i starten av 20-årene. De fleste blir rekruttert fra musikk/dans/drama-linjer eller høgskoler for denne typen fag. Bransjen er en sånn typisk alle-kjenner-alle-business (i alle fall innenfor en viss radius av de ulike høgskolene og universitetene). Da jeg studerte var det ikke uvanlig at NRK kontaktet lærere ved universitetet og ga beskjed om at de hadde en åpning for ett eller annet, og dette ble da videreformidlet til elevene som kunne ha interesse. Du finner også at det gjerne er litt overlapp; de som underviser på høgskole og universitet har som regel jobbet i bransjen, de kjenner de som driver med casting og vil ofte også jobbe med produksjon ved sidenav å være foreleser. Det er jo ikke alle typer stillinger som vil ha like god jobbdekning, og da kan det være greit å ha en trygg stilling å falle tilbake på etter at et prosjekt er over.

En viktig ting som ikke er blitt nevnt er at det gjerne er et underliggende produksjonsselskap som lager seriene for ulike TV-kanaler. En av de største vi har i Norge nå er Mastiff. Du kan se en oversikt over større produksjoner som de har ansvar for her: https://mastiff.no/production/
Her finner du mye rart som sendes på både NRK, TV2, TV3 og Viasat. Det betyr at om du ønsker å havne på NRK, så er det ikke nødvendigvis sånn at du må se etter "NRK" i annonsene - det kan være et helt annet selskap som står for innspilling og casting.

Hvis dere er seriøse, så kan det kanskje være en grei start å se etter studentfilm-prosjekter først. Dere kan ikke forvente noe særlig betaling for sånt, men kanskje en vaffel eller to. Dere får imidlertid litt erfaring og hvis dere spør produksjonsteamet kan dere også få en kopi av filmen som dere kan bruke som en egen promo-video for større prosjekter. Det hjelper å være komfortabel med å jobbe sammen med et produksjonsteam før dere går inn i en "skikkelig" audition, og studentfilmer har gjerne en litt... lavere terskel.

Den merkeligste opplevelsen jeg selv har hatt er å vandre rundt ved Akerselva i Oslo en kveld, og bli stoppet av en studentgjeng som spurte om jeg hadde lyst til å bli med i en kortfilm. Det var sånn "vi spiller inn i det bygget der akkurat nå, og vi trenger folk som kan se fulle ut på dansegulvet. You in? Ok." Fikk vaffel. 10/10.