View Single Post
Anonym bruker
""
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg har PTSD etter kriminell bakgrunn og episoder man ellers bare skulle tro skjedde på film. Det var vanskelig de første åra etter jeg gikk ut av miljøet det å ha ting å snakke med andre om. Jeg kunne ikke fortelle om mitt liv og mine erfaringer og vi kunne ikke assosiere til hverandre med en viss felles normal hverdag, så jeg sleit med å skape nye relasjoner og følte meg fremmed og var mest for meg selv fordi jeg ikke "likte" å være med andre. Det er mye av grunnen til at man blir stuck i miljøet også, man har delt så mye sammen, snakker samma språket og har en tilhørighet basert på felles erfaringer og "interesser".

Jeg begynte hos psykolog og etter å ha skifta psykolog et par ganger fant jeg en som det var lett å åpne seg til og som har vært veldig bra å gå til. Har gått der i mange år og går dit ennå uten å bli dømt men for å lære om hvorfor hjernen er som den er og verktøy som har hjulpet meg til å fungere mer blandt vanlige mennesker. Sitter ikke der å forteller om all shitten jeg har gjort men har delt de mest traumatiske tingene og fått god hjelp til å sortere traumer og kjipe minner. Lærte hvorfor jeg havna der jeg havna og lært mange ting om oppveksten og meg selv som jeg aldri hadde tenkt over engang. Får gode råd når jeg lurer på noe i forhold til nye relasjoner og hadde ikke vært der jeg er i dag uten den psykologen. Hadde nok havna tilbake i gjenglivet fordi jeg ikke hadde klart å leve i en ny verden uten god hjelp og veiledning.. Så anbefaler deg å begynne hos psykolog, helst privatpraktiserende for de har mer fordypning enn de på DPS. Mange privatpraktiserende har avtale med staten så du betaler det samme som på dps.

Jeg har også benytta meg av å snakke med prest om ting jeg ikke kan si til noen og det har vært godt å bare få sagt det og ikke leve med det under kokende lokk.

Wayback og rødekors har noen ettervern tilbud for straffedømte og man kan få Like personsamtaler med de, men jeg følte ikke mitt liv hadde så mye til felles med de som jobba der.
Hvis du er ungdom/ung voksen fins det også bra tilbud med tidligere x kriminelle og gjengkriminelle, kjenner noen av dem og de sier ikke nei til en prat eller ti om du trenger en person å prate med.
Vis hele sitatet...
Takk for ditt innspill, og godt å høre at du lever bra nå, eller det virker i alle fall sånn. Kanskje jeg bør ta prat med tidligere x kriminell som du nevner på slutten der.