View Single Post
Har skrevet så mye om min fortid som kriminell rusmisbruker at jeg ikke orker å sette i gang for n'te gang så sent, and så jeg velger å tenke i andre baner.

Første jeg har å si er at det er enorme konsekvenser av å velge å leve på kanten av loven og samfunnet.
Spesielt om du har familie.
Har vært kriminell og rusavhengig. Hånd i hånd, du vet.
Du vil påvirkes for livet.
Se, oppleve og gjøre kjipe ting.
Skikkelig jævlige og vonde ting, hendelser du vil oppleve eller vitne som du aldri vil glemme, selv om du skulle ønske du kunne.

Og om du er spenningssøkende som meg må du for all del unngå kjedsomhet.

---

Men jeg tenker at unggutter med dårlige/ingen rollemodeller og for lite tid og få muligheter til å bruke dagene sine, oppveksten sin på positive, karakterbyggende og konstruktive aktiviteter nesten naturlig vil trekkes mot kriminalitet og de miljøene der.

Med testosteron brusende i kroppen og trang til å vise verden at man klarer seg selv.
Miljøet er også kraftig romantisert i TV-serier, filmer og andre typer media.
Snakk om gateway. Se Narcos. Eller sjekk ut Top-Boy.

Vi voksne menn er til en viss grad ansvarlige for at neste generasjon unge menn, som i skrivende stund er ungdom, dyrker en sunn maskulin væremåte.

Det innebærer tålmodighet, evnen til å zoome ut og innse at du skal leve dette livet i flere tiår til.
Da gjelder det å ta bærekraftige valg som gagner deg selv senere.

Det er trist å vitne all selvdestruktiviteten blant mine brødre i et samfunn som i stor grad mangler retning og mening for mange menn.

Nå vil jeg ikke påstå at verden var bedre for 300, 500, 1000 år siden, den var på mange måter grusom. Men leser man om de store mennene fra historien som (veldig typiske eksempler) den romerske krigerkeiseren Julius Caesar, Djenghis Khan, Alexander den store, diverse vikingkonger her i Skandinavia, Atilla, de Russiske Tsarer - da innser man at verden før i tiden var på en sånn måte at den skapte mytiske maskuline personer og personligheter.
Historien er full av menn som levde liv villere enn noen film du har sett. "The Revenant" er basert på historien til en fyr som het Glass. Husker ikke fornavnet. Hugh? For en mann!

Edit: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Hugh_Glass

Verden i dag tilrettelegger for at vi menn skal være helt annerledes enn menn var før i tiden. Er det bra eller dårlig? Hva synes du?

Og hva har vi i dag? Jeff Bezos og Elon Musk. Kapitalismen og formuen som målestokk for hvor mann du er.

Jeg sporer av. Maskulinitet er et enormt viktig spørsmål i disse tider.
Damene finner ut av greiene sine, det er ikke manglende fokus på kvinner og deres stadig større, viktigere rolle på diverse områder.
Og kudos skal de ha, for de har faen meg gjort en skikkelig innsats over hundrevis av år for å komme hit.

Vi menn må også jobbe mot å finne en identitet her i livet, som faller under en større kollektiv maskulin verdensidentitet.
Og nasjonal.
Og lokal.
Men desverre er verden vanskeligere enn aldri før å navigere i siden den er blitt så kompleks og kanskje litt fordi den er så "kunstig"

Vil ha en bok av en lur maskulin filosof: "Meningen med å være mann?"

Vi trenger mening og identitet.

Og cluet er, for å avslutte:

Det kriminelle miljøet gir begge deler på en twisted måte.
På samme måte som i gamle dager blir livet farligere, ting blir mer viktig, konsekvenser er alvorlige og noen ganger er det liv eller død. Og spenningen blir så jævlig avhengighetsskapende, ta det fra en ekskriminell.
Var mer hekta på selve livet i kriminaliteten enn noen av stoffene jeg var avhengig av.
Sist endret av krystallkongen; 18. september 2022 kl. 02:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.