View Single Post
Anonym bruker
""
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Siden du sammenligner salg av alkohol med heroin så må jo de samme spillereglene gjelde for begge også.

Sitat: "Dette er jo noe rare greier spør du meg, om noen dør av alkohol blir ikke selskapet som lager og/eller selger alkoholen straffet. Så hvorfor skal en som selger narkotiske stoffer bli straffet da?"

Sitat: "Men la oss snakke litt om nøyaktig heroin, man kan jo kjøpe en med 20% renhet og bli vant med den dosen de hadde der, men så plutselig fikk de en på 40%+ renhet, i et sånt tilfelle er det ikke dealeren sin skyld."


Hvis et selskap produserer vin med 20% alkohol, og plutselig selger samme vinen med 40% alkohol så blir de selvfølgelig straffet for det.
Spesielt om det resulterer i noens dødsfall.

Det kan jo ikke være slik at hvis man selger/produserer noe ulovlig, så er man mindre ansvarlig enn hvis det hadde vært lovlig. Det at det i tillegg er snakk om ulovlige tunge rusmidler vil jo også være skjerpende og øke straffen betraktelig. Man gjør jo allerede noe samfunnet ser veldig strengt på, også i tillegg resulterer det i et annet menneske sin død.
En som selger heroin er jo også klar over disse risikoene og velger å fortsette å selge uten at han vet nok om produksjonen bak. Det vil jo også gjøre vedkommende ansvarlig for hva som skjer med brukeren.


Jeg heier forøvrig på legalisering av noen rusmidler jeg også. Bare ikke for opiater. De aller fleste er ute etter en annen rus enn hva alkohol kan gi, og i dag må du inn i andre miljøer for å finne det. Jeg har blant annet blitt tilbudt amfetamin, ketamin, LSD, MDMA og kokain av min faste dealer.
Hadde marihuana vært legalisert så ville jeg aldri kjent vedkommende og heller aldri fått tilbud om de sakene. Vi blir nok aldri kvitt avhengighet og bruk av opiater, men i mitt hodet så tror jeg problemet kunne vært mye mindre om man hadde noen alternativer til det giftige og bedøvende stoffet alkohol, som man forøvrig også kan bruke som drivstoff i en motor.