View Single Post
Jeg ser andre enn meg som spekulerer i om MPA, aka Methiopropamine, har blitt klassifisert som narkotika etter den nye loven tredde i kraft.
MPA i seg selv er foreløpig ikke oppført på narkotikalisten.
Jeg kommer ikke videre fra avsnitt b) i paragrafen som omhandler hva som defineres som narkotika.

Som narkotika regnes
a) stoffer, grupper av stoffer, droger, planter og sopper som er oppført i narkotikalisten,
jf. § 4
b) salter, stereoisomere, estere og etere av stoffer og grupper av stoffer oppført på
narkotikalisten, forutsatt at stoffene har, eller antas å ha, psykoaktiv effekt

c) blandinger (flytende, i fast form eller i gassfase) med innhold som nevnt i bokstav a)
eller b)

MPA er en tiofenring-basert strukturell analog av metamfetamin. Analogi er når to forskjellige ting har samme karaktertrekk, og en analog er sammenligningen mellom de to.
Kjemisk sett er ikke MPA et fenetylamin eller amfetamin, og er heller ikke deres funksjonelle analog.
I loven står det "salter, stereoisomere, estere og etere av stoffer/grupper av stoffer" Det står ingenting om analoger av stoffer, med mindre jeg har gått glipp av noe. anyway, slenger dette ut her i håp om noe vettug respons fra noen med mer kunnskaper enn megselv