View Single Post
Sitat av random_kid Vis innlegg
Er jo egentlig en jævlig "urettferdig" lov. Har de bare sotte en stor strek over alt av rusmidler bare for å "få det som de vil" nå egentlig? Lovlig rus som ligner på ulovlig rus er blitt ulovlig om jeg forsto det rett? Altså er koffein i teorien ulovlig fordi det "ligner" på amf?
Vis hele sitatet...
Nei. Som jeg har skrevet tidligere så definerer de nå narkotika som følgende etter § 3:
Som narkotika regnes
a) stoffer, grupper av stoffer, droger, planter og sopper som er oppført i narkotikalisten,
jf. § 4
b) salter, stereoisomere, estere og etere av stoffer og grupper av stoffer oppført på
narkotikalisten, forutsatt at stoffene har, eller antas å ha, psykoaktiv effekt
c) blandinger (flytende, i fast form eller i gassfase) med innhold som nevnt i bokstav a)
eller b)
Vis hele sitatet...
Stoffet må dermed enten stå på narkotikalisten, tilhøre en av de aktuelle gruppene, eller være et produkt av et stoff eller en gruppe som står på narkotikalisten (salter, stereoisomere, estere eller etere) som har eller antas å ha en psykoaktiv effekt. Diverse kjemiske forbindelser med andre ord.

Dette er så klart ikke til å bli klok på. Så når de hevder et av formålene med forskriften er å fastsette hva som er narkotika så vil jeg si de har bommet noe så helt fullstendig inni mørkeste granskauen. Man må omtrent være kjemiker for å skjønne hva de egentlig har definert her, og selv da har de gått mye bredere enn det som godt er.

Som jeg også har nevnt. En av gruppene de har ført opp er fenetylaminer. Sjokolade og mange andre matvarer inneholder fenetylamin. Så om jeg ikke bommer helt feil med min tolkninger her nå så kan man rent teoretisk bli straffet for å selge, kjøpe, oppbevare og å spise en sjokolade. Med mindre man skulle ha godkjent tillatelse da så klart. Nå kan man så klart ganske trygt anta at ingen vil bli tatt for en sjokolade, men det tekniske grunnlaget for å gjøre det er der. Og det er skremmende.

Jeg kan ikke skjønne annet enn at dette makkverket av et lovverk er nødt til å bli dømt nord og ned i en eventuell rettsak om noen går så langt med det. Slik som det skjedde med derivatloven.

Koffein tilhører gruppen xantiner og skal dermed være helt ok. Lystgass er jeg jammen ikke sikker på i forhold til gruppe/kategori, men jeg er derimot ganske så sikker på at det ikke tilhører noen av de 10 gruppene de har ført opp eller er nært nok kjemisk beslektet til noen av de oppførte stoffene til at det burde få en i trøbbel med loven.

Men, så klart... Om loven med sine tjenestemenn har lyst å lage trøbbel for deg så kommer de til å gjøre det uavhengig av om de faktisk har rett til å gjøre det eller ikke. Tjenestemenn flest har neppe god nok kjemisk kunnskap til å skjønne et plukk av halvparten av det som står i den nye forskriften/listen, jeg vil anta de ser på listen og leser følgende: "alt er ulovlig og kan/skal straffes".
Sist endret av Johnnorth; 27. februar 2013 kl. 21:28.