View Single Post
Sitat av Jokkerella Vis innlegg
Det er jo heller ikke sånn at de medisinene vi bruker i dag ikke funker, for mange så funker dem og folk bruker dem hele livet med ønsket effekt. Ingen medisiner er frie for bivirkninger. Heller ikke psykadelika.
Vis hele sitatet...
Når man er så bastant som du er, så forventer jeg at påstandene er evidensbasert og at det til dels er forskningsmessig konsensus om dem. Det er det ikke.

Studier viser at ca 50 % har effekt av SSRI. Sammenligner man SSRI og placebo, så er SSRI kun litt bedre (effektstørrelse under 0.2, jf. Cohen). Ser vi dette opp mot hvor mye SSRI som skrives ut og hvor stor økning det har vært av SSRI de siste 10 årene, er det rimelig paradoksalt.

Det finnes ikke store studier over lengre tid på psykedelika. De kliniske studiene som finnes er primært på behandlingsresistente pasienter med depresjon.

De viser at 70 % av de som IKKE har effekt av SSRI har effekt av psilocybin (!). I en ganske fersk studie som sammenlignet escitalopram med psilocybin visste at sistnevnte var vesentlig bedre. På grunn av de få pasientene som deltok var ikke funnene statistisk signifikant, men når psilocybin scorer vesentlig bedre på _alle_ parametre, så er det begrenset hvor usikre funnene kan være. Det er likevel nødvendig med mer forskning.

Jeg tenker likevel det er viktig å få fram noen vesentlige poenger ang. psykedelika. Det er ikke snakk om store rusdoser. Det er snakk om terapeutisk dosering hvor vi enda ikke helt vet hva som er optimal dose. Det er også slik at dette kombineres med samtaleterapi, gjerne CBT.

Det jeg finner mest interessant er fraværet av de fleste typiske bivirkninger, at det holder med 1 dose hver 3 uke og at effekten kommer så fort. Sistnevnte er viktig fordi det viser et visst potensial for suicid, noe som også er forsket på og gitt spennende funn.

Jeg ønsker en nyansert debatt. Da er det greit å ikke påstå f.eks. at "for mange(l...)". Det skrives ut alt for mye SSRI og det fremstår som at det tas lite høyde for bivirkninger. Det har også vært en utbredt praksis om å sette pasienter på SSRI i årevis, når det riktignok skal være en kortidsbehandling.

Mange flere bør over i samtaleterapi, men da må det utdannes flere psykologer. Staten virker mer opptatt av å kjøpe inn SSRI.
Sist endret av 8fit; 17. november 2021 kl. 17:46. Grunn: Skriveleif