View Single Post
Sitat av knert1 Vis innlegg
Eh... Så folk mener jeg bare skal være paranoid av prinsipp? Jeg kan forklares at jeg har en enkel måte å se det på, men ingen som egentlig kan forklare hvorfor denne tankegangen er for enkel?

Rosander f.eks?
Vis hele sitatet...
Så lenge du ikke vet hvordan verifiseringen av fingeravtrykk gjøres så kan du heller ikke si at fingeravtrykket ditt ikke er lagret noe sted.

De må jo ha noe lagret for å kunne verifisere at din finger er den samme som fingeren du lagret og her finnes det flere metoder hvor noen er mer "sikre" enn andre i form av hvordan de faktisk verifiserer avtrykket. I aller verste fall så bruker de et høyoppløselig bilde av avtrykket og kjører en helt vanlig bildesammenligning av ditt lagrede avtrykk.
Hvilken metode som velges avhenger gjerne av hvor treffsikker du må være, i noen tilfeller kan det holde å lagre et par små punkter av avtrykket.

Det er ikke snakk om å være paranoid, men en sunn skepsis burde alle ha.

Se feks denne saken fra et selskap som leverer adgangskontroll og låser med fingeravtrykksensor https://www.digi.no/artikler/enorme-...tformer/471567

"Dataene omfattet blant annet detaljert, personlig informasjon om ansatte, ukrypterte brukernavn og passord, samt informasjon knyttet til ansattes sikkerhetsklareringer. I tillegg klarte forskerne å skaffe seg tilgang til over én million fingeravtrykk og store mengder ansiktgjenkjenningsdata."
Sist endret av random105675; 8. juni 2021 kl. 12:14.