View Single Post
Friend of Laphroaig
Deadlock Radium's Avatar
Donor
Jeg har jobbet i butikk med selvbetjente kasser tidligere, og jeg kan si at for å forhindre svinn, så har selve scanneren én vekt med formål om å veie ting som f.eks frukt og grønt, og en kontrollvekt, som er der du plasserer varen etter å ha veid den. Menys selvbetjente kasser slår seg fort vrang om den registrerer enten feil vekt eller lignende. I tillegg hadde vi alltid i min butikk en ansatt med ansvar for selvbetjeningen, slik at kundeflyten ikke hoper seg opp ved problemer, samt for å passe på evt. nasking og for å forhindre at varer blir "sneket" ned i en lomme eller lignende.

Når det kommer til problematikk rundt aldersbestemte varer har fingeravtrykksleseren kommet godt med, og vi hadde også kontroller av kunder. I rushtiden før ølsalget stengte var vi alltid påpasselige og spurte høflig kunder som f.eks ikke hadde øl og lignende varer om de kunne vike litt plass for de som hadde dårlig tid før ølsalget stengte. Dette viste andre kunder skjønn for i godt over 90% av tilfellene etter min erfaring.

Jevnt over synes jeg at selvbetjente kasser er helt kanon, både som ansatt og også som kunde. De gjør at jeg kan handle i fred om jeg ønsker, eller bare for å handle raskt og effektivt. Som ansatt tar de bort en del av trøkket som en fort kan få om en bare har én eller to vanlige kasser åpne, noe som gjør presset i en rushtid vesentlig lavere.