View Single Post
Sitat av Xernox Vis innlegg
Jeg, som mange jeg kjenner tar utdannelse med hensyn til lønn. Å ta en vanskelig utdanning som krever mye, for å få igjen ingenting er det veldig få som kommer til å gjøre. Bare de som virkelig brenner for yrket.
Tenk på alle de "NAVerne", eller alle de andre late i dagens samfunn. Greit nok de tar seg en utdanning fordi de vil tjene penger, men når det ikke er noen reél grunn til å ta utdanning, ja da gidder ikke folk det.
Vis hele sitatet...
Det der vil jeg si er en drøy påstand. I Norge er arbeidsledigheten lav, og de fleste som sitter hjemme gjør ikke dette fordi de ikke gidder å ta seg en utdanning eller finne seg jobb - men av helt andre grunnet. I dagens samfunn er det er stort problem at veldig mange (fler enn før) sliter med psykiske problemer. Hvorfor det er slik vet jeg ikke, men mener å ha lest at enkelte mente det kunne være grunnet mye høyere stressnivå generelt i samfunnet, siden alt skulle ha så høyt tempo og man fikk så mange impulser hele tiden.

Jeg tror faktisk folk rett og slett har en innteresse av å føle de bidrar med noe. Det å bare sitte hjemme å få penger fra NAV er noe folk flest rett og slett ikke synes er gøy - og selv en kjedelig jobb er ofte mye mer givende.

Sitat av Xernox Vis innlegg
I Norge har alle(nesten) tilgang til essensielle behov. De største forskjellene mellom rike og middelsklasse i Norge er luksusvarer, og eventuelt privatskole. Middelklassene i Norge har mulighet til å betale privatskole eller lignende om de er flinke med økonomien sin.
Vis hele sitatet...
Ja det er sant de fleste har essensielle behov. Men privatskole er noe du ikke betaler for selv, det er dine foreldr som betaler for denne. Barnet har på ingen måte gjort seg fortjent til å gå på privatskole. Hvorfor skal et barn straffes med å måtte gå på en dårliggere skole bare fordi foreldrene dems valgte dårligere betalte jobber?

Sitat av Xernox Vis innlegg
Det eksempelet ditt med gratis sykehus. I Norge betaler jo alle skatt, i prosent av hva du tjener. Da har ikke hva du tjener så veldig mye å si. Alle blir rammet like hardt.
Med stort klasseskille med veldig rike folk vil jo dette bidra med samfunnet ved mer skatteinntekter, da de tjener mye penger på verdensbasis.
Vis hele sitatet...
Men det viser jo poenget mitt med frihet. Du mister fortsatt 1/3 av inntekten din, som betyr mindre grad av økonomisk frihet. Du får ikke lov til å bruke alle pengene dine som du vil.

Men nå må man også tenke over hva man mener med "klasseskille". Av av tingene er bare "en har mye penger, en annen her mindre" - og jeg synes ikke det er så farlig om noen har mer penger enn andre. Det som er viktig her er at selv om du har lite eller mye penger må man ha like muligheter, i hvertfall når det kommer til essensielle ting som behandling av skader og sykehus, utdanning og slikt. At enkelte kjører ferraria mens andre volvo er helt greit.

Og der er her det er viktig å poengtere at mindre klasseskille ikke nødvendigvis betyr "lik lønn for alle" men heller at man har like muligheter. Derfor synes jeg ting som privatskoler er en uting da man plutselig kan kjøpe seg til en bedre utdanning - noe som betyr at enkelte får bedre muligheter enn andre bare fordi foreldrene er rike.
Sist endret av etse; 30. juli 2013 kl. 12:21.